Wednesday, August 24, 2005

Kvällens kultklassiker

Jag har sett många rysare genom åren, inte speciellt många av dem har varit något att minnas. De rysare jag verkligen gillat är ganska lätträknade: Blair Witch Project, The Ring, Jurtjyrkogården, 28 Dagar senare och Det. Förutom dessa fem är det en film som, åtminstone när jag hyrde den första gången, klassas som rysare som jag uppskattar, det är Hotet från underjorden. Jag hyrde den tillsammans med en kompis när jag var 8-9 år och den har sedan dess varit en film jag gillat. Undertiteln på filmen var "Jättemaskarna anfaller" och framsidan såg väldigt skräckinjagande ett med ett stort monster som gapar under marken. Det här var den första film jag såg som klassades som rysare och jag minns att jag var väldigt spänd när vi skulle se den, jag väntade mig en massa blod och monster. Hotet från underjorden är dock inte en speciellt hemsk rysare, däremot är det en film som verkligen har glimten i ögat. Den utspelar sig i en liten by ute i den amerikanska vildmarken, byn blir terroriserad av blinda jättemaskar som dödar både djur och invånare. Handlingen är både orealistisk och lite töntig, men det har gjort den till en film som, i alla fall för mig, är något av en kultklassiker. Jag har faktiskt sett filmen åtminstone 5-6 gånger och den är lika underhållande varje gång. Ikväll klockan 23.35 på Tv3 visas denna härliga film och om ni inte sett den är det bara till att bänka er framför tv:n och se en Kevin Bacon i högform. En film kan ju inte gärna misslyckas med en sån här tagline: They say there's nothing new under the sun. But under the ground...

Dagens låt: Laleh - Live tomorrow(skivan bara växer hela tiden)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home