Thursday, September 01, 2005

Weeping Willows tillbaka

Idag upptäckte jag till min stora förvåning att en av skvallerblaskorna hade med en intervju med Weeping Willows trummis Anders Hernestam, på samma webbsida kunde man lyssna på två nya låtar. Det var bara korta bitar ur låtarna men det är alltid speciellt för mig när WW släpper nytt. De firar tio år som band nu, vilket betyder att jag firar tio år som WW-fan vilket känns stort, jag firade för övrigt min tionde Weeping Willows/Magnus Carlson-konsert förra sommaren. Jag har aldrig följt ett band så länge som jag gjort med WW, men Broken Promise Land var en skiva som verkligen tilltalade mig, något jag skrivit om i bloggen tidigare. Medans jag lyssnat på WW har många favoriter kommit och gått, lyssnar inte direkt på Silverchair och Eskobar ofta nuförtiden, men WW har hela tiden stått överst när jag rankat mina favoritband. På senare år har de fått en stark konkurrent i Morrissey, men det finns fortfarande ingen skiva som betyder lika mycket för mig som BPL gör.
Låtarna jag hörde idag tyder på att WW är på väg tillbaka till soundet som var på Into the light, det är inte min favoritskiva men med WW kan man vara säker på att det är bra. Jag gillar fortfarande de gamla, dystra skivorna bäst, men alla skivorna de släppt har varit väldigt bra på sitt eget sätt. Ett bra band utvecklas och förändras och jag tror det hade varit omöjligt för WW att fortsatt med samma stil som de hade i början, då hade nog många tappat intresse för dem.
Det ska bli intressant att se vilka låtar som finns med på samlingsskivan som kommer nu i höst, om jag skulle göra en skiva med mina WW-favoriter skulle den se ut ungefär så här:

1. While I´m still strong (Endless night)
2. So it´s over (BPL)
3. Somewhere (Into the light)
4. Louisa (BPL)
5. Emptiness (Endless night)
6. Stairs (Presence)
7. Broken promise land (BPL)
8. When you are asleep (Endless night)
9. Blue and alone (BPL)
10. While I´m going down (Singelspår)
11. Try it once again (BPL)
12. You´re everywhere (Singelspår)
13. Eternal flames (BPL)
14. Stay with me (Endless night)
15. You´re happy now (Inte the light)
16. Hold me (Presence)
17. By the river (Endless night)
18. Failing in love (BPL)
19. Endless night (Endless night)

Den skivan skulle inte gå av för hackor, men det kommer nog inte skivan de släpper nu göra heller även om det kommer vara en del andra låtar med än de jag skrivit ovan.

Dagens låt: Weeping Willows - Brighter day

0 Comments:

Post a Comment

<< Home