Wednesday, August 31, 2005

Arnold

Idag visade SVT en intervju med en av mina största barndomsidoler, nämligen Arnols Scwarzenegger. Jag överdriver inte om jag säger att jag och min kompis David såg filmer som Dagissnuten, Rovdjuret, Commando och Conan - Barbaren tio gånger vardera under en och samma sommar, och då ska vi inte ens tala om hur ofta vi kollade på Terminator 2. Vi hade båda en varsin affisch på Arnold hemma på väggen, min var från T2 och Davids från Commando. Arnold var nog min första idol som inte hade någon koppling till idrott, då räknar jag inte med He-Man, Super-Ted, Storm Shadow och andra låtsasidoler jag hade i min barndom. Jag minns första gången jag såg Terminator, jag satt och hoppades på att Arnold skulle fånga Sarah Connor i slutet, jag ville ju inte att han skulle bli dödad av en mesig servitris. På senare år har jag dock insett de positiva delarna med att Arnold dör och inte Sarah Connor, hade Arnold vunnit i ettan hade det ju inte blivit en tvåa.
Arnold var stor bland alla i min ålder och jag minns att vi brukade diskutera vad det var för typ av träd han bar i början av Commando när han kom hem till sin dotter, om det var ett lätt träd som han bar och spände sig eller om det verkligen var ett skittungt träd som han kunde bära i verkligheten. Vi kom såklart fram till att det var ett riktigt tungt träd, men det bör nog uteslutas att trädet var så tungt som vi trodde i alla fall.
Att idag se Arnold sitta i svensk tv med Stina Lundberg och diskutera poltitk känns faktiskt väldigt konstigt, hade de pratat om hans filmer eller om bodybuilding hade jag varit med på noterna men det är svårt att fatta att Jack Slater är guvernör i Kalifornien. Jag tycker det verkar som om Arnold har hyfsad koll på vad han håller på med inom politiken, jag kanske inte håller med om alla hans åsikter men han verkar veta vad han pratar om i alla fall. I hand filmer är det ganska tydligt att man gör allt för att undvika dialog så mycket som möjligt, skulle inte tro att hans replikantal är speciellt högt överlag i filmerna han gjort. Däremot är han expert på att fälla kommentarer som man minns, "I´ll be back", "Hasta la vista baby", "You´re an ugly motherfucker", ja, listan kan göras lång på coola repliker från hans actionfilmer. Idag däremot står han och håller långa tal om hur man ska fixa ekonomin i Kalifornien, den som hade tippat på det för tio år sedan hade nog tjänat skapligt med pengar.
Det som jag tycker är positivt med Arnolds politikkarriär är att den tvingade honom att sluta med skådespelarkarriären ett tag. De andra två stora, i mina ögon, från den här tiden, Jean-Claude Van Damme och Sylvester Stallone, har båda fortsatt att spela in filmer i rask takt de senaste åren och det hade jag gärna sluppit uppleva. Jag tyckte Stallone var stenhård i Cobra, Rambo och Rocky men jag led av att se honom i skitfilmer som Driven och Get Carter. Van Dammes Kickboxer, Double Impact och Death Warrant var några av mina absoluta favoritfilmer när jag var liten, men Legionnaire, Inferno och Terror Train är direkt pinsamma. Arnold han skämma ut isg i Terminator 3, men där tog det slut och det är jag mycket glad över.

Dagens låt: Tindersticks - No man in the world

0 Comments:

Post a Comment

<< Home