Friday, August 26, 2005

Jag har syndat

Det är många gånger när jag läst min egen blogg som jag stört mig på mitt eget språk, är man blivande svensklärare så är det klart att man ska konstruera korrekta meningar. Men det är klart att det blir lite konstiga saker ibland när man slänger ihop ett inlägg innan läggdags eller alldeles efter en fotbollsmatch. Jag kan ta att jag ibland har dålig ordföljd i meningarna, jag kan ta att jag kastar om bokstäver ibland i alla hast, men igår gjorde jag något som jag inte kan godta att jag gjorde, jag gjorde en särskrivning. Är det något inom dagens svenska språk som jag avskyr så är det just särskrivningarna och de gånger jag läst uppsatser på min praktik har jag torterats med den ena särskrivningen efter den andra. Jag anser att det är ett av de största problemen i det svenska språket nuförtiden, men kan se det i affärer och i tidningar, ja överallt.
Exempelvis såg jag och syrran en särskrivning när vi var in på en överklassaffär i Stockholm, måste ha varit drygt ett år sedan nu. Där hade man en låda där det stod "herr handske 99 kr", inte utan att man undrade vad fru handske hade kostat. Ett annat exempel som jag fått berättat av Gamle Franken stod på en container i trakten av högskolan, på den hade man med stora bokstäver skrivit: Bränn bart. De som ställde fram den containern måste ogilla The Simpsons väldigt mycket.
Igår var det alltså jag, särskrivningarnas störste fiende, som gav mig själv en dolkstöt i ryggen. Tittar ni en bit ner i min utläggning om Gudfadern har jag skrivit "skvaller blaskorna", helt oförlåtligt och jag ber hela min läsarskara om ursäkt för att jag betett mig så här illa.
Jag hoppas ni har större förlåtelse för det som skett än vad jag själv har, jag lovar att ni aldrig mer ska behöva se en särskrivning i den här bloggen och om ni gör det hoppas jag att ni upplyser mig om det, precis som Patrik gjorde idag, så att jag kan ändra det. Gårdagens inlägg ska jag inte ändra tillbaka, det ska få stå kvar och plåga mig, som straff för att jag var så slarvig!

Dagens låt: The Smiths - There is a light that never goes out

0 Comments:

Post a Comment

<< Home