Sunday, August 07, 2005

Mikronesien?

Friidrotts-VM inleddes igår och jag som är en aning sportintresserad såg en hel del av gårdagens övningar. En av de roligaste sakerna med VM är när man ser på kvalen till 100 meter för herrar, där deltar länder som aldrig någonsin hört talas om tidigare. Hade det inte varit för Dwight Yorke och Shaka Hislop hade jag säkerligen aldrig hört om Trinidad & Tobago innan Ato Boldon slog igenom. Igår lärde jag mig ett nytt land, nämligen Mikronesien. Jag tyckte det var ett väldigt spännande namn på ett land så jag bestämde mig för att kolla upp det lite närmare.


Mikronesiens flagga, det blåa står för Stilla Havet och de fyra stjärnorna är de fyra ögrupperna eller staterna.

Mikronesien är ett etnografiskt område i Stilla Havet som till största del befolkas mikronesier, oerhört logiskt. Området består av fyra stater, Marshallöarna, Nauru, Palau och Mikronesiens federerade stater (Karolinerna). Jag antar att löparen kom från Mikronesiens federerade stater. Den staten består av fyra delstater, Yap, Chuuk, förr kallad Truk, Pohnpei, förr kallad Ponape, och Kosrae.
Landskoder som används för nationen är FSM och FM, så om du ser någon av dessa beteckningar på en bil någon gång så behöver du inte längre fundera över vad det kan vara för länder.
Landets huvudstad heter Palikir och man blev självständiga från USA Maradonas gyllene år 1986. Befolkningen är 108 105 människor, vilket var mer än jag trodde. Mikronesien låter verkligen som om det bara är en liten by med fem personer, men så var det alltså inte.
Nationaldagen firas den tionde maj, något som kallas Konstitutionsdagen, och landets president heter Joseph J. Urusemal. Han har suttit på presidentposten sedan 2003.
Nationalsången har ett väldigt coolt namn, The patriots of Micronesia heter den. Jag har svårt att föreställa mig Mikronesiska patrioter, men tydligen finns dom. Musiken till denna nationalsång är tydligen inspirerad av Johannes Brahms "Festival overture". Texten är som följer:

'Tis here we are pledging,
with heart and with hand,
Full measure of devotion
to thee, our native land,
Full measure of devotion
to thee, our native land.

Now all join the chorus,
let union abide.
Across all Micronesia
join hands on every side,
Across all Micronesia
join hands on every side.

We all work together,
with hearts, voice and hand,
Till we have made these islands
another promised land,
Till we have made these islands
another promised land.

Det bör tilläggas att sången även kallas "Across all Micronesia", något som ter mer logiskt än den andra titeln.
Så kom inte och säg att man inte lär sig något av att titta på sport!

Dagens låt: Weeping Willows - How could you forget?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home