Friday, July 29, 2005

Lägg ner, Affleck!

Det finns bra skådisar och det finns dåliga skådisar, dessutom finns Ben Affleck. Jag har i många år haft Kevin Costner som mitt stora hatobjekt när det gäller skådespelare. Han förtjänade det efter skitfilmer som Waterworld, Postman, 3000 miles to Graceland, Tin Cup och alla andra töntiga kärleksfilmer han gjorde under 90-talet. Jag gillade verkligen Dansar med vargar, men där slutar mina positiva tankar om Costner. Han är visserligen med i Silverado, en helt okej westernfilm från 80-talet, men det är inte hans förtjänst att den filmen är bra. På senare år har dock Costner ramlat ner till andra plats på min hatlista, skyhög etta just nu är Ben Affleck. Han gjorde, likt Costner, ett bra första intryck på mig då jag såg honom i Good Will Hunting, men sen har han verkligen dalat. Det började med Pearl Harbour, som jag hade ganska stora förväntningar på. Egentligen förstår jag inte varför jag trodde att filmen skulle vara bra. Samma regissör som Armageddon, Josh Hartnett, Kate Beckinsale och Ben Affleck i rollistan, kan nån se nåt positivt? Det var nog bara det att jag lite naivt trodde att det skulle vara en bra krigsfilm, i stället blev det nån slags Titanic i flygplan. Krigsscenerna som var med i filmen var helt okej, men herregud vilket dravel resten av filmen var med något slags triangeldrama som var omöjligt att bry sig om. Nu är det inte den här filmen som gjort att jag avskyr Ben Affleck, han har gjort något mycket värre som verkligen gjorde ont att se, nämligen Daredevil. När jag var lite älskade jag att läsa Daredevil, näst efter X-men var det min favorit bland alla hjältar i Marvels Universum. Jag gillade honom mer än Spindelmannen, mer än Punisher, mer än Captain America och mer än Iron Man. Därför blev jag överlycklig när jag såg att de skulle göra en film om honom, när det blev bestämt var det inte alls lika vanligt med marvelfilmer som det är nu. Jag har för mig att det bara var X-men och Spiderman som kommit ut, därför kändes det lite oväntat också. Jag hade då inte börjat känna samma hat mot Ben Affleck som jag gör idag, därför blev jag inte allt för förkrossad när jag såg att han hade fått rollen. Vissa aningar hade jag om att han kanske inte skulle passa så bra, det krävs ju mer än ett ansiktsuttryck för att göra en bra insats i en film och det brukar vara för mycket för den gode Affleck. Jag hade inte sett så många trailers från filmen när den släpptes i USA, bara någon kort där man inte såg så mycket, så jag var väldigt spänd när jag laddat ner filmen och lade mig i sängen för att titta. Det hela var en ganska dålig version med dålig bild, men så här i efterhand känns det nästan som dte var positivt. Filmen var dålig, och att göra en dålig film av den här serien är skickligt gjort. Storyn i serien Daredevil är mörk och grymt bra, det är en dyster stämning i serien och ibland ganska blodiga slagsmål, något som är ganska ovanligt i Marvel, åtminstone var det så i Spindelmannen. Av den storyn hade de gjort en film där Matt Murdock, Daredevils riktiga namn, bland annat slåss mot Elektra Natchios på en lekpark med en massa småbarn som stod runt dom. När sedan Elektra fäller kommentaren "Try to ask for my number", efter att Murdock frågat om det alltid är lika svårt att få veta hennes namn, tappar filmen alla möjligheter att bli godkänd. Det går käpprätt utför, med Colin Farrell som en töntig Bullseye och fula fightingscener. Dessutom är det ett fruktansvärt soundtrack med den ena amerikanska collegerockgruppen efter den andra. Toppen av skiten var ändå Ben Affleck, han lyckas ta karaktären Daredevil och förstöra den totalt. Det som hade kunnat bli så jäkla bra blev i stället den överlägset sämsta marvelfilm som gjorts, klart sämre än exempelvis Hulken, som också var dålig. Det positiva med filmen var att det var fler än jag som ogillad den, Orvar på filmkrönikan sågade den totalt och om jag inte minns helt fel hade han, precis som jag, gillat serien som ung. Dessutom fick den väldigt dålig kritik i USA. Därför hade jag ganska stora förhoppningar på att det i alla fall inte skulle komma en uppföljare, och ända fram till idag har jag levt med den tron. Då helt plötsligt får jag läsa ett uttalande från Afflecks flickvän, fru, eller vad hon nu är, Jennifer Garner där hon antyder att de håller på och planerar att göra en Daredevil 2. De måste verkligen vara helt från vettet, förstod de inte att ingen gillade den första filmen? Att Garner fick spela in en fristående Elektrafilm, som ingen heller gillade för den delen, var illa nog. Ska de verkligen behöva dra ner Daredevils rykte ända ner i skiten? Jag hoppas verkligen att det här stannar på stadiet det är nu och att det aldrig mer görs en Daredevilfilm som innehåller Ben Affleck. Han kan ta sitt träiga ansikte och hålla sig till skräpaction som ingen bryr sig om, min barndomsfavorit ska han ge fan i!

Dagens låt: Eric Clapton - Hela From the cradle-skivan

2 Comments:

Blogger CV said...

Lustigt. Jag har ocksa alltid tyckt att Kostner ar usel skadespelare - men Affleck ar faktiskt om mojligt annu samre (I am in Germany now thats why this non-swedish vocals).
mvh
Chadie

10:04 AM  
Blogger Tomas said...

Skönt att höra, då är jag inte ensam.

11:09 PM  

Post a Comment

<< Home