Wednesday, August 03, 2005

Owen, vän eller ovän?

Förra året vid den här tiden blev det klart att vår kanske mest kände spelare, Michael Owen, skulle lämna klubben för att prova lyckan i Spanien och Real Madrid. Jag blev faktiskt inte speciellt besviken när han lämnade, han hade haft ett ganska tungt år och missat en hel del målchanser som han inte missat tidigare. Tyvärr fick vi inte alls de pengarna vi skulle haft eftersom hans kontrakt var på väg att gå utm vi fick nöja oss med några få miljoner och Antonio Nunez, som nu lämnat klubben. Det som kändes tråkigt med Owens flytt var att han, liksom Kung Carra och Gerrard, är född i trakten kring Liverpool. Han hade spelat i vår klubb sedan barnsben och var en stor idol för alla fans, dessutom var han en stor stjärna utomlands. Efter målet han gjorde mot Argentina i VM98 var han en spelare som alla kände till, han var en spelare vars tröja gick att hitta på varje marknad och sådana spelare hade vi inte haft gott om tiden innan det här. Robbie Fowler var visserligen en minst lika bra målskytt som Owen, men han var inte samma namn utanför England. Hur som helst så blev inte Owen speciellt populär bland alla fans när han lämnade oss för den låga summan, något som även störde mig. Det var många som sade att de aldrig ville se honom i klubben igen och som kallade honom Judas, en term jag använt angående Gerrardaffären tidigare i sommar. Nu börjar det dock gå rykten om att Owen kan vara på väg tillbaka till oss, Real har värvat två nya anfallare och Owen får inte plats längre. Jag har funderat en del kring huruvida jag vill ha tillbaka Owen eller inte, han svek ju trots allt laget för bara ett år sedan. Jag har dock kommit fram till att jag gärna vill se Owen hos oss igen. Visserligen svek han oss, men han hade aldrig gjort någon hemlighet av att han någon gång ville lämna klubben för att spela utomlands och det var egentligen ingen chock att han bytte klubb. Owen behövde en ny utmaning, hans karriär hade stannat upp lite grand i Liverpool och det var varken bra för oss eller honom att han startade varje match utan att prestera. Vi behövde få in nytt blod i anfallet och Owen behövde en nytändning. Nu har vi värvat spelare som Cissé och Morientes i anfallet och även en till playmaker i Xabi Alonso, så det kanske är dags för Owen att komma hem igen. Alonsos perfekta passningar borde passa perfekt för Owens löpningar och om nu Baros försvinner har vi bara Cissé som riktigt snabb anfallare, visserligen är även Pongolle snabb men jag ser helst att han fåc chansen på kanten i år. Finns det pengar i klubben till att ta tillbaka Owen tycker jag verkligen vi ska göra allt för få honom, men det får inte bli på bekostnad av de positioner vi verkligen behöver stärka, mittback och högerytter. Mardrömmen vore om Owen gick till Manchester United, vilket det också ryktats om. Jag avskyr United och att se en av mina gamla idoler, en riktig Liverpoolikon, springa runt i deras vidriga tröja vore till en början riktigt jobbigt. Med tiden vet jag att jag skulle börja hata honom, den effekten har Unitedtröjan på alla spelare, men jag hoppas jag slipper uppleva det.

Dagens låt: Tindersticks - Until the morning comes

0 Comments:

Post a Comment

<< Home