Sunday, July 31, 2005

DiLeva till Skansen!

Igår var jag på konsert i Furuvik tillsammans med familjen, det var Thomas DiLeva som spelade. Det var femte gången jag såg honom, om jag räknat rätt, och det är alltid lika underhållande. Turnén han gör nu är någon slags Best of-turné, därför körde han precis alla låtar jag hoppades få höra. Bäst igår, och annars också, var "Vad är frihet?", det är en briljant låt som lyfter ännu ett snäpp live. Jag lyssnar inte speciellt mycket på DiLeva vanligtvis, men när det är konsert ska det mycket till för att jag ska missa det, maken till show får man leta efter. Igår var det allsång och handklapp i nästan varje låt och hela publiken var med på noterna, det fick mig att tänka på en sak: Vore inte DiLeva den perfekta programledaren i Allsång på Skansen. Han har en suverän publikkontakt, klockren röst och är dessutom grym på att få igång allsång. Jag vet att det inte skulle gå att ha honom som programledare för en tv-show som ses av så pass många tittare, det finns tyvärr för många människor som ogillar DiLeva. Det är synd att många avskriver honom som en tönt bara för att han bär konstiga kläder och talar om kosmos, om de istället för att gömma sig bakom sina fördomar lyssnade på DiLevas texter och förstod meningen bakom dom skulle de nog inse att det ligger väldigt mycket i det han sjunger. Det han säger och det han sjunger är väldigt bra saker om man bara lyssnar, det är bara det att han säger det på sitt eget sätt. Nog skulle det vara mer passande att alla i publiken inledde med att sjunga "Vi har bara varandra" än att de sitter där och hyllar Stockholm i början av varje avsnitt?

Dagens låt: Thomas DiLeva - Vad är frihet?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home