Tuesday, July 26, 2005

Att vakna på rätt sida

Det brukar ofta talas om att man ska vakna på rätt sida för att vara på gott humör under dagen som följer, jag kan meddela att detta är något som gäller även för djur. Igår när jag kom ner till frukosten låg mina föräldrars hund Plummer och sov som en stock på golvet, han tittade knappt på mig när jag gick förbi och satte mig för att äta. Hela förmiddagen var han seg och trött, nr jag skulle ta honom på en promenad fick jag nästan dra med honom ut. Det var tydligt att han vaknat på fel sida, han hade ingen som helst lust att hänga med ut och gå. Han var till och med så trött att han inte åt upp den dagliga äppelskrutten som jag brukar ge honom efter frukosten, för er som känner Plummer är det ett ganska klart tecken på hans humör. Vanligtvis brukar han komma springande som en galning och lägga upp hakan på mitt knä så fort jag hämtar ett äpple i kylskåpet, sedan sitter han stilla och väntar på att jag ska vara klar nån gång så att han ska få sin del.
Idag när jag kom ner var det en helt annan Plummer som mötte mig på morgonen. När jag kom in i köket var det första jag såg hans smått galna ögon som stirrade mot mig, sedan började svansen gå fram och tillbaka och han sprang fram till mig och började knuffas. När jag försökte gå bort till min plats för att fixa frukosten började han jaga mina byxben och höll nästan på att fälla mig. Jag insåg att det var lönlöst att kämpa emot, har han bestämt sig för att bråka brukar det ofta sluta med att man måste leka lite med honom innan han ger sig. Idag kom jag ganska lindigt undan. Eftersom jag var trött, nyvaken och hungrig gick jag in i vardagsrummet och gömde hans hundben så att han kunde springa runt och leta det medans jag gjorde frukost. Han hittade benet ganska snabbt, men inte tillräckligt snabbt. Jag hann nämligen sätta mig på min plats medans han var borta och då började han leka med något annat i stället. Hela förmiddagen var han sedan väldigt pigg och leksugen, precis motsaten med hur han var igår. Tydligen vaknade han på rätt sida idag.

Dagens låt: Morrissey - Irish blood, English heart

0 Comments:

Post a Comment

<< Home