Sunday, July 03, 2005

MID och Zenden

Igår var jag i Bollnäs på Carlslundsrocken, det var en rolig kväll men med mestadels ganska tråkig musik. Nio band spelade, varav fem stycken i mina öron lät exakt likadant. Jag har personligen väldigt svårt för den hårdrock som är populär på scenen i Bollnäs. Alla låtar börjar och slutar med ett vrål, mellan vrålen maler man på i samma tempo med låtar som är precis hur långa som helst. Det var två band igår som var roliga att se. Dels punkbandet Planet Trash, de spelade bland annat låten "Hiroshima" som jag gillar, och dels MID. Att se en spelning med MID i Bollnäs måste vara något speciellt för en person som kommer utifrån och inte hört dem någon gång. När de börjar spela är det packat med folk framför scenen och alla i publiken kan sjunga med i alla låtar. Igår ljöd allsången över Carlslund när de spelade låten "Ska vi prata eller dricka", det var en imponerande allsång som jag inte tror att många grupper skulle kunna få fram i Bollnäs, hur stora de än vore. Det speciella med MID är att de alltid får ny publik, jag började lyssna på dem när jag gick i mellanstadiet och redan då hade de en trogen publik. Sedan dess har jag sett dem live flera gånger och varje gång har det tillkommit en ny generation fans som kan alla låtarna, trots att de inte gjort speciellt mycket nytt de senaste 5-6 åren. MID är kult i Bollnäs och så verkar det alltid vara, man blir glad av att höra dem och deras texter finns alltid kvar i minnet. Trots att jag inte hört deras äldre låtar på flera år känner jag igen varje ord i låtar som "Ågren låg breve" och "Rattfylla". Hoppas de spelar nästa år också, en konsert med MID är ALLTID värt att plåga sig igenom en massa mossrockare.
Det verkar som om den holländske landslagsmannen Zenden är klar för Liverpool nästa säsong. Jag tycker det här är en mycket bra värvning, dels för att han kommer gratis och dels för att han är en spelare som bevisat att han kan spela i PL och dessutom kan spela på många positioner på mittfältet. Zenden kommer säkerligen att göra nytta för oss, bredden på vårat mittfält börjar se bra ut nu. Om det skulle bli så att Gonzales, Giannakopoulos och Zenden skriver på ser det riktigt bra ut, men i försvarslinjen och i anfallet krävs det fler namn. Jag skulle gärna se att Kuyt skrev på inom kort, dessutom måste Gerrard förlänga kontraktet.

Dagens låt: Neil Young - Like a hurricane

0 Comments:

Post a Comment

<< Home