Tuesday, June 28, 2005

The Björk from hell

Jag har ganska fasta ritualer varje morgon när jag vaknar. Först klär jag på mig, sen går jag ner och fixar frukost. Till frukosten brukar jag läsa morgontidningen, när jag är klar går jag in till tv:n och går igenom alla sportsidor på text-tv för att se om det hänt något nytt och viktigt medans jag, helt ovetande, legat och sovit. Detta har jag gjort nästan varje morgon så länge jag kan minnas. Det började med att jag av någon anledning blev enormt intresserad av NHL, då var jag tvungen att se nattens resultat innan jag åkte till skolan. Sedan dess har det alltid varit en del av min morgon att bgå igenom text-tv. Idag brast denna rutinmässiga morgonstund. När jag satte mig i fotöljen för att titta på text-tv var skärmen helt svart, trots att jag knäppt på tv:n. Efter att ha tittat ut genom fönstret förstod jag vad som var felet. Mina föräldrar har en stor björk ståendes på gården, den har alltid stått där och jag har aldrig haft något mot den, tvärtom är den ganska fin. I år är dock björken större än tidigare och när det blåser ute, som idag, orsakar den störningar i tv-sändningarna. Idag var dessa störningar så pass stora att det helt enkelt inte gick att få fram text-tv och jag lämnades i en plågsam ovisshet om vad som verkligen skett ute i världen under natten. Problemet hade inte varit alls lika stort om tv:n uppe hade haft en fungerande text-tv, men eftersom den inte har någon dosa så är den inte till någon större hjälp. Björken är en fin och gammal björk så det är inget snack om att fälla den för att få bättre bild, men det går att flytta parabolen till ett bättre ställe på huset och på så sätt får vi både bra bild och en fin björk. Firman i Kilafors som ska hjälpa mina föräldrar flytta parabolen har dock mycket att göra just nu, och han som brukar sköta just sådana uppdrag är på semester, därför kommer det nog at dröja innan de kommer hit och fixar problemet. Det är lika bra att jag förbereder mig psykiskt på att det ibland kommer vara svårt att gå igenom alla sportsidor på text-tv när jag vaknar, det kommer att bli svårt men så länge det finns text-tv på internet också tror jag att jag klarar det.

Dagens låt: Embrace - Fireworks

0 Comments:

Post a Comment

<< Home