Sunday, November 10, 2013

Stagger Lee

Jag har sett en hel del spelningar genom åren, och därigenom hört mängder av otroligt bra låtar live. Weeping Willows While I´m still strong, Band of Horses med Funeral, Morrissey med Life is a pigsty, Kjellvander med Homeward rolling soldier, ja listan över livelåtar som givit mig gåshud och på något sätt känts episka är ganska lång. I onsdags hamnade en ny låt på listan, nämligen Stagger Lee med Nick Cave, en låt som inte är någon av mina absoluta favoriter på skiva förvandlades till en lång, magisk stund under spelningen på Annexet i onsdags. Cave viskade, sjöng, väste, skrek och gjorde låten till något man verkligen kände sig privilegierad att få uppleva. Det är precis den där känslan jag vill åt när jag är konsert, att jag får uppleva något som inte går att förmedla via skiva. Mercy Seat, Red right hand, God is in the house, Do you love me?, det bjöds såklart på fler mästerverk när Nick Cave och hans Bad seeds spelade, det var en otrolig spelning. Höjdpunkten var Stagger Lee, en låt som genom den här spelningen fått en helt annan ställning i mitt musikuniversum.

Dagens låt: Nick Cave & the Bad Seeds - Stagger Lee

0 Comments:

Post a Comment

<< Home