Monday, October 14, 2013

Grillhelg

Jag har en hel del minnen från min barndom av att vi i familjen grillade ute i naturen, jag antar att det var det lättaste sättet att få med mig ut, då jag inte direkt var något fan av vildmarksliv, men det var också väldigt mysigt. Ofta var det i vår stuga, ibland var det vid någon av de många gäststugor som finns i trakten, men den där härliga grilldoften var alltid densamma. I helgen fick jag chans att återuppleva dessa minnen, då jag tillsammans med Hempa, syster och Ronnie spenderade en hel deltid vid grillplatser. Anledningen till att jag var hemma i Svedja var främst för att vakta hund åt mor och far, men jag hann såklart med att umgås med de i grannhuset en hel del. Både under lördagen och söndagen begav vi oss ut på grillturer för att grilla pinnbröd, vilket gissningsvis var första gången för mig sedan jag var liten. Det var otroligt rogivande att sitta där vid elden, med en pinne inlindad i bröd, och bara titta på glöden. Några avstickare ut i skogen blev det såklart, Hempa ville ju hinna med en del upptäcktsfärder när vi var igång och sådana kan man inte tacka nej till. Jag förstår tjusningen med den här sysslan mer nu än när jag var liten och mest ville åt maten som kom från grillandet. Det är onekligen en trevlig kontrast till stadslivet att komma ut i skogen, sitta på en stubbe och grilla bröd över öppen eld. När vädret dessutom är så skönt som det var i helgen kan man nästan sitta på den där stubben hur länge som helst. Avkopplande var det i alla fall.
Avkopplande var inte gårdagskvällens föreställning med Magnus Betnér och Soran Ismail på Konserthuset här i Gävle, den var nämligen otroligt jobbig för magen, som hela tiden fick slita för att hinna med i skrattanfallen. Det som gör Betnér och Soran så bra är att de, förutom att vara roliga, pratar om viktiga saker och verkligen får lyssnarna att tänka till. Otroligt underhållande, väldigt givande och en mycket bra avslutning på en mycket bra helg.

Dagens låt: Okkervil River - From the balcony

0 Comments:

Post a Comment

<< Home