Wednesday, September 18, 2013

Värv

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit här och hyllat Kristofer Triumf och Värvet, men det känns som att det återigen är på sin plats med lovord. De senaste veckorna har nämligen Triumf släppt några otroligt intressanta samtal, som alltid underhållande, men även lärorika och tänkvärda. Att höra olika personer prata om sin barndom, skolgång, kreativitet och ungdomsbekymmer ger faktiskt en hel del tankar för mig till jobbet, då det ofta är saker man känner igen. Såklart är det så att så det inte kommer som någon överraskning att skoltiden kan vara jobbig, men det skadar inte att bli påmind om hur svårt det kan vara att hitta sig själv i tonåren, något som berörts i flera av de senaste samtalen. Så varje gång Triumf kommer med frågan om vem gästen var i skolan brukar jag spetsa öronen lite extra. De senaste veckorna har det varit främst varit musikgäster i Värvet och att då få lyssna till två personliga favoriter som Nina Persson och Ebbot är såklart inte något jag beklagar, lite mer överraskad var jag över att jag uppskattade att höra Lars Winnerbäck prata. Jag är helt likgiltig inför Winnerbäcks musik, den ger inte mig någonting, men jag måste erkänna att jag fick en väldig respekt för honom efter att ha lyssnat på intervjun. Idag blev jag dessutom påmind om en värvetintervju från i maj, nämligen den med Kristian Gidlund. Sugarplum Fairys trummis gick idag bort i den cancer som plågat honom under några års tid och det är såklart otroligt tragiskt, att höra honom prata i Värvet var mycket gripande och hans sätt att sätta ord på sina känslor och det han stod inför gick inte att undgå att beröras av. Sommarpratet med samme person i somras hade samma effekt, det etsade sig liksom kvar i huvudet länge och han sade så kloka saker om samhället idag, det samhälle som han visste att han skulle lämna. Jag har inte varit in och läst på hans blogg, jag har inte heller läst hans bok, men bara av att höra honom prata har jag förstått att han var en väldigt klok person och det har givit mig mycket att få ta del av hans syn på saker. De som inte lyssnat till honom borde göra det och att göra det i Värvet är något jag verkligen kan rekommendera.

Dagens låt: Nick Cave - Into my arms

0 Comments:

Post a Comment

<< Home