Sunday, October 20, 2013

Spegeln igen

Releasefest och kompisbesök, ännu en bra helg är avslutad. I fredags hade jag och Malin letat oss till vårt gamla stammishak Spegeln, där kunde man avnjuta underbara konserter var och varannan månad för i tiden, men de senaste åren har det tyvärr varit ganska dött i lokalen. Nu var det i alla fall dags för Ismael, ett lokalt band jag fastnade för på en av Nebraskas akustiska aftnar i fjol, att fira sitt skivsläpp med en spelning på denna fantastiska scen. Vanligtvis är de en trio Ismael, men under den här kvällen hade man som mest hela åtta personer på scenen, med blås, dragspel, extra gitarr och under en låt även en gästsångare, för att göra en fin duett. Texterna är på svenska, mycket välskrivna och till dem har man musik som rör sig mellan att låta lite som Ebba Grön till att påminna om Staffan Hellstrand, hur som helst är det riktigt bra och det var även showen som bjöds. Förutom musiken så kändes det lite speciellt att beställa en öl i baren på Spegeln igen, jag vet inte hur många spelningar jag sett där, men jag vet att jag njutit av Weeping Willows där, att jag jag nästan upphöjde Jens Lekman till gudastatus där, att jag hört Freddie Wadling sjunga Creep med en sådan känsla att man nästan gick sönder där, jag har sett Andreas Mattsson och Annika Norlin sjunga duett där, jag och Malin såg vår första konsert tillsammans där då magiske Christian Kjellvander var på besök. Spegeln har en speciell plats hos mig och det var väldigt roligt att få hälsa på igen.
På tal om att hälsa på, David kom hit igår. Vi började med att slitas mellan hopp och förtvivlan, för att slutligan hamna någonstans mellan, när vi tittade på Liverpools match mot Newcastle på Olearys. Ett par Guinness, två fotbollsmatcher och trevligt sällskap, en bra sportlördag. Resten av hans besök spenderade vi framför tv:n, görandes något vi gjort massvis av timmar i barndomen, men inte speciellt många de senaste 15 åren, nämligen spelandes tv-spel. David hade ett Sega Megadrive när vi var små och de timmar vi lade på NHLPA Hockey, Elitserien 95, European Club Soccer och EA hockey är för många för att ska vara sunt att räkna efter. Det kändes minst sagt som förr i tiden när vi satt som klistrade vid tv:n igår, och idag, för att ta Liverpool till titeln på FIFA13. Vårt sedvanliga peptalk/trashtalk fanns kvar och inlevelsen i spelandet var som om vi aldrig släppt dosorna i hans rum på Allévägen i Kilafors. En bra helg alltså, igen, och nästa fredag är det bandypremiär, bara en sån sak.

Dagens låt: Ismael - Stjärnan du var

0 Comments:

Post a Comment

<< Home