Monday, November 25, 2013

Jon Flanagan

Sex mål, många målchanser, fula tacklingar, derbyt i lördags innehöll det mesta man vill, och inte vill, se i en fotbollsmatch. En sak som etsat sig fast i mitt minne från matchen är Jon Flanagans insats. Det var nog inte bara jag som höjde på ögonbrynen när jag såg att han skulle starta, jag kunde inte riktigt greppa varför man inte kunde trycka in spelare som Sakho eller Toure i startelvan i stället. Efter matchen insåg jag att jag Rodgers hade gjort rätt val och när jag sedan läser Gerrards kommentarer om Flanagans insats förstår jag varför. På planen i lördags fanns spelare från massvis av länder och flera olika delar av England, att då plocka in en scouser i startelvan, som förstår vad ett derby innebär, som inte tvekar att kliva in till hundra procent i en närkamp, visade sig vara ett genidrag. Flanagan har i intervjuerna betonat just det, att han visste precis vad som väntade honom när han klev in på Goodison Park, efter att ha stått på läktaren och bevittnat derbyn som fan. Att ha en sådan spelare i truppen är nog viktigare än vi tror, jag är övertygad om att vi hade släppt till ännu fler chanser om vi haft Cissokho ute till vänster.
Jag tror inte att Flanagan någon gång kommer att spela sig till en ordinarie plats i startelvan, han har inte riktigt de kvaliteter som krävs för att spela ytterback i ett spelförande lag, men i enskilda matcher kan han gå in och göra gedigna insatser och han ger dessutom laget den lokala anknytning som riskerar att försvinna när Steven Gerrard om några år lägger skorna på hyllan. Vi behöver givetvis spets på alla positioner i laget, men när det gäller bredden av truppen bör vi tänka på mer än bara fotbollskunskaperna. En spelare som ska in och göra 8-10 matcher per säsong har säkert inte helt enkelt i att verkligen brinna för de tre poängen, därför blir prestationen därefter. Jag tror att Flanagan spelar mer för Liverpool än för sig själv, medan en spelare som Cissokho säkert lägger större vikt vid att han själv gör en bra prestation, för att sedan kunna ta sig vidare till en klubb där han har en ordinarie tröja. Flanagan har goda förutsättningar att bli en stabil ytterback, som vid skador kommer ge 100 procent och, som jag tror, kommer att vara nöjd med att ha den rollen. Jag tror att han är enormt stolt över att vara en del av Liverpool Football Club och det är något som man verkligen inte kan underskatta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home