Tuesday, March 26, 2013

Kvalitet

Låtar åldras olika mycket med värdighet, vissa låtar som man lyssnade på i ungdomen är lite skämmiga att erkänna, medan vissa är sådana som man fortfarande kan stå för att man verkligen uppskattar. När jag tränar brukar jag ibland lyssna till en spellista där jag blandat några gamla punkgodingar, främst musik från min högstadietid. Många av låtarna uppskattar jag av nostalgiska skäl och för att de ger energi, men vissa av låtarna är fortfarande genuint bra. En sådan låt är Dia Psalmas Kalla sinnen, från den klassiska skivan Gryningstid, som jag lyssnade till fler gånger än vad som kan vara hälsosamt under åren i mitten av 90-talet. Kalla sinnen var inte min första favorit på skivan, Emelie, Gryningsvisa i D-moll och Tro rätt, tro fel var alla låtar som jag fastnade för tidigare, men ju mer jag lyssnade på skivan, desto mer började den åttonde låten på skivan göra intryck på mig. Låten i sig är lite mer åt Strebershållet än de andra, texten är fortfarande bra, tempoväxlingarna i slutskedet av låten håller fortfarande hög klass. Det är snart 20 år sedan skivan släpptes och musiken är ganska långt ifrån det som jag lyssnar på idag, men senast idag reagerade på hur bra Kalla sinnen är, det måste vara ett tecken på att Dia Psalma gjorde något väldigt bra när de knåpade ihop den.

Dagens låt: Dia Psalma - Kalla sinnen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home