Monday, November 26, 2012

Bra helg

Helgen som precis passerat var en mycket angenäm sådan, vi spenderade den mesta tiden av veckoslutet i Hälsingland. En anledning till att vi var där just den här helgen var att vi skulle äta julbord, årets första. Det är tradition att träffas och äta julbord ute en gång innan det är dags för det riktiga julbordet på julafton, den här gången hade vi valt att göra det på Växbo Krog och det var ett val vi verkligen inte skulle komma att ångra. Maten var makalöst god, det var inte överdrivet stort utbud, men i stället var det otroligt hög kvalitet. Att all mat dessutom var lokalproducerad gjorde såklart inte det hela sämre heller, en Helsinge Julöl till maten och det hela blev en perfekt måltid. När det blev kväll åkte jag och Malin till Bollnäs tillsammans med Ronnie, för att se en spelning som jag verkligen såg fram emot, nämligen Magnus Ekelund & Stålet. De var förband till Markus Krunegård, så själva spelningen var inte längte än en dryg halvtimme, men den tid de var på scenen övertygade de verkligen. Vi såg Magnus Ekelund första gången när han agerade förband, och även körade, till Jakob Hellman i Uppsala i mars i år, sedan dess har jag lyssnat igenom hans skivor ett flertal varv. Hans texter är bra och inlevelsen och styrkan i sången är något som verkligen tilltalar mig. Avslutningen med Utan er, Supernova och en cover på Masshysteris Låt dom hata oss bevisade vad jag redan egentligen visste, att Magnus Ekelund & Stålet är ett stort band på uppgång. Jag hoppas verkligen att fler hittar till bandets musik, det är de förtjänta av.
Söndagen besökte vi en amaryllisutställning(tror jag det var) och julmarknaden i Hårga tillsammans med mor, far, Malins mor och far, Ronnie och lille Henry, som verkligen såg till att hålla oss igång. Han är outtröttlig och aldrig tyst, en mycket underhållande liten grabb som verkligen går hem hos sin morbror. I jul kommer det säkerligen att bli åka av när jag blir hemma några dagar, det ska bli väldigt skoj. På tal om skoj, i helgen har dessutom min gode vän Den Gamle Franken och hans fru Pokervinstförstöraren blivit föräldrar, det är såklart jätteroligt och ett stort grattis till de två, eller tre är de ju faktiskt numera.
Som sagt, en mycket bra helg och idag är det bara en månad kvar till annandagsderbyt.

Dagens låt: Magnus Ekelund - Supernova

0 Comments:

Post a Comment

<< Home