Monday, August 13, 2012

Snart dags

Nu är det bara en knapp vecka till ligastart, på lördag är det dags för oss att ta oss an WBA på bortaplan i en otroligt spännande premiär. Vi vinner sällan, eller i princip aldrig, första matchen i ligan, men resultaten i de senaste matcherna har varit positiva, så det borde finnas en bra chans till tre poäng. Det är svårt att veta var vi står i dagsläget, med en ny tränare, nytt spelsystem och en del nya spelare som ska in i laget. Hittills är det fyra spelare som lämnat truppen, Kuyt, Maxi, Bellamy och Aquilani, och det är egentligen bara en av dem, Kuyt, som jag kommer att sakna, även om Bellamy gjorde det bra bitvis under förra säsongen. Vi har två spelare klara in, Fabio Borini och Joe Allen, och det är två spelare som jag faktiskt har ganska dålig koll på. Jag såg Allen i Swansea vid några tillfällen, men inte tillräckligt mycket för att bilda mig en uppfattning om hans kapacitet, mer än att han var en stabil och passningssäker mittfältare. Han kommer antagligen bilda mittfält med Lucas och Gerrard och det kommer att bli intressant att se hur de passar tillsammans, jag känner mig oroväckande positiv till deras samarbete. Det finns goda chanser till ett riktigt bra centralt mittfält, när vi dessutom har Shelvey, Henderson, Adam och Spearing där bakom finns det bra backup, nu tror jag iofs att Adam kommer lämna innan fönstret stänger, men det gör inte så mycket. Borinis intåg i anfallet var nödvändigt, speciellt med Kuyt och Bellamy borta, och med tanke på att han spelat under Rodgers tidigare vet vår nye tränare vad han får och det känns tryggt. Jag känner mig lite tveksam till huruvida han kommer att bli den målskytt vi saknat de senaste åren, men han kommer förhoppningsvis att bidra med 10-12 mål och det tillsammans med hårt arbete för laget tror jag gör honom till en lyckad värvning. På ena sidan av honom kommer Suarez att finnas och han kommer att göra fler mål i år, det är jag övertygad om. På den andra kanten tror jag Stewart Downing kommer att finnas under inledningen av säsongen och nu är det upp till honom att bevisa sin kompetens, för hans första säsong hos oss var en katastrof. Det kommer nog att komma in en till spelare i offensiven, kanske till och med två, innan fönstret stänger och med tanke på att det är ganska tunt bakom våra startspelare känns det bra. Jag hoppas att Andy Carroll blir kvar och får chans att visa vad han går för, Raheem Sterling bör även han få speltid i år, det har han bevisat under försäsongen. Med en knapp vecka kvar känner jag mig försiktigt positiv till Rodgers lagbygge, jag tror på hans idé kring hur fotboll ska spelas och jag tror att vi kommer att göra vår bästa ligasäsong på ett par år, hur långt det räcker vet jag inte. Jag tror inte vi tar någon CL-plats, men jag hoppas att man efter den här säsongen pratar om oss med en annan respekt än det varit på sistone.

Dagens låt: Bon Iver - The Wolves

0 Comments:

Post a Comment

<< Home