Friday, August 03, 2012

Sigge Hills jukebox

Härom dagen tåg jag och Malin tåget till Hudiksvall tillsammans med Gorbatjov, anledningen till det var att vi skulle besöka den beryktade tillställning som Sigge Hill har där varje tisdag. Jag har hört om det här i flera år, men aldrig varit iväg och tittat. Sigge Hill spelar en del egna låtar och har dessutom med sig två hemliga gästartister varje gång. Med oss på det här hade vi min kusin Dennis, Evelina och ett annat gäng med hudikbekantingar. Vi inledde kvällen med en middag på ett bra ställe alldeles bredvid Gossip, där Sigge Hill skulle spela. När klockan närmade sig nio gick vi iväg till spelplatsen och det såg inte riktigt ut som jag tänkt mig, jag trodde det skulle vara ett mer gammaldags utseende på lokalen, men det var raka motsatsen. Hur som helst, strax efter tio klev Sigge Hill upp på scenen, med sitt band och körde igång. En underhållande halvtimme senare kom den första gästen, det var en för mig okänd tjej vid namn Edith Backlund och det var en trevlig bekantskap. Riktigt bra popmusik och dessutom en avslutning med en Feist-cover. När Backlund klivit av scenen körde Sigge Hill några till låtar ensam, bland annat en underbar Traste Lindén-cover, innan kvällens extragäst kom in. Jerry Carlsson var en Jerry Lee Lewis-imitatör som var, snällt uttryckt, ointressant. Två låtar blev det för vilden med pianot innan han klev av och kvällens sista gäst kom upp på scenen, det visade sig vara Staffan Hellstrand. Hellstrand är kanske inte någon av mina favoriter, men mamma har spelat honom mycket hemma, så jag har hört en hel del med honom genom åren och tycker att han har en del låtar som är bra. Han körde ett par covers och en egen låt innan han var klar. Till extranumret kom både Hellstrand och Backlund tillbaka, tillsammans spelade de Hellstrands hit Lilla fågel blå. En bra avslutning på en bra kväll. Det var roligt att gå ut i en annan stad och på en lite annorlunda tillställning. Jag gillar Sigge Hill och kvällen gav verkligen mersmak, det blir med stor sannolikhet ett besök där även nästa sommar.

Dagens låt: Sigge Hill - Norra Kyrkogatan 35

0 Comments:

Post a Comment

<< Home