Thursday, July 26, 2012

Dark Knight Rises

Christopher Nolans Batman-filmer har varit bland det bästa som visats på bio de senaste 7-8 åren och igår var det dags för mig, Malin, Den Gamle Franken och Pokervinstförstöraren att se den sista delen i trilogin. Det var med blandade känslor jag satte mig i biosalongen, föväntansfull över filmen, men samtidigt en aning vemodigt att veta att det är sista gången man får se Batman i den här formen. Innan Christian Bale tog över över masken fick man ju bl.a plåga sig igenom filmer med George Clooney som Batman och skurkar som var töntigare än de som fanns i serien på 60-talet. Nolan har gjort en mörk Batman-serie som har en allvarlig känsla över sig, något som saknas i de flesta andra superhjältefilmer, och Christian Bale är utmärkt i rollen som Bruce Wayne/Batman. I den tredje, och tyvärr sista, filmen har återigen packat rollistan full med starka biroller, Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman, Marion Cotillard, Liam Neeson, Tom Hardy, Anne Hathaway, Joseph Gordon-Levitt, Matthew Modine, ja det vimlar verkligen av starka namn i filmen och alla bidrar till en mycket stark filmupplevelse. Tom Hardy som Bane är en utomordentlig skurk, han tar inte samma plats som Heath Ledgers Joker, men han har en närvaro i scenerna som jag gillar. Jag hade gärna sett mer av Bane. Jag ska inte säga så mycket om filmen, då jag räknar med att alla kommer vilja se den utan spoilers, men jag kan säga att ingen kommer bli besviken. The Dark Knight Rises är kanske inte riktigt lika bra som den förra filmen i serien, men den är fortfarande en otroligt bra film. Christopher Nolan har med de här filmerna och sina insatser i Memento och Inception nästan tagit sig upp i samma nivå som Tarantino och Wes Anderson på mina favoritregissörslista och jag ser redan fram emot hans nästa verk.

Dagens låt: Radiohead - Fake plastic trees

0 Comments:

Post a Comment

<< Home