Friday, August 24, 2012

Expendables 2

Om Arnold Schwarznegger, Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Sylvester Stallone och Bruce Willis hade spelat in en film tillsammans när jag var 12-14 år hade jag antagligen gråtit av lycka. Dessa skådespelare var bärande för den actiongenre som jag fullkomligen älskade och jag skulle kunna rada upp mängder av filmer med dem som jag sett ett flertal gånger. Nu börjar de alla bli till åren, men i Expendables 2 har de samlats för att göra en slags hyllningsfilm till 90-talets action. I den första filmen var handlingen relativt obefintlig och inte heller i den andra delen i filmserien har man brytt sig om att lägga speciellt mycket tid på manus, men vad spelar det för roll när man i stället får se Arnold, Stallone och Bruce Willis sida vid sida, med stora automatvapen, skjutande på en genomelak Van Damme? Karaktärerna är otroligt platta, man behöver aldrig fundera över vilka som är onda eller goda, men vad gör det när man får se Van Damme sparka knivar? Att kalla filmen våldsam är ingen överdrift, den första scenen fick mig att tänka på en scen i världens roligaste film, Hot Shots 2, där man har en räknare framme och räknar in alla som blir skjutna, för att sedan fastslå att det är den blodigaste filmen någonsin. Expendables 2 slår den scenen i Hot Shots 2 med råge. Det var många gånger jag kom på mig själv med att bara sitta och le, ibland åt någon töntig, men samtidigt rolig, oneliner, ibland åt att bara se de här hjältarna på film igen. Själva skådespeleriet i filmen är inte så mycket att fokusera på, Arnold är sämre än någonsin, men det gör inget, och Chuck Norris läser sina repliker som om de står på ett papper framför honom. Om man inte har vuxit upp med filmer som Terminator, Universal Soldier, Double Impact, Rambo, Rocky, Die Hard, Rovdjuret, Commando, Dark Angel, Kickboxer, Lionheart osv har man nog inte så mycket utbyte av den här filmen, för i sig är det ingen bra film, men om man, som jag, älskade de tidigare nämnda filmerna är det en mycket trevlig stund man har framför sig om man tänker se Expendables 2.

Dagens låt: Rolling Stones - Angie

0 Comments:

Post a Comment

<< Home