Wednesday, August 29, 2012

Allen, Sterling och Spearing

Det har varit lite tunt här på slutet, men det blir lätt så när jobbet precis kommit igång. En annan sak som precis kommit igång är Premier League och efter två omgångar och med ett par dagar kvar av transferfönstret är det tre spelare som jag tänkte att jag skulle ta upp här. Den första är Joe Allen. Det är kanske lite tidigt att kalla honom en succévärvning efter bara två matcher, men det han visade senast mot City var otroligt imponerande. Han spelar en sorts fotboll som jag tycker mycket om, passningsorienterad, oftast efter marken och oftast även framåt. En annan egenskap han har som jag gillar är hans förmåga att skaffa sig tid, något som Xabi Alonso var duktig på under sin tid hos oss. Som sagt, det är för tidigt att hylla Allen för mycket, men fortsätter han som han börjat tror jag att jag hittat en ny favorit i laget. Näste spelare som bör nämnas är Raheem Sterling, det är svårt att komma ifrån honom efter hans två insatser förra veckan. Först en imponerande match mot Hearts och sedan en än mer imponerande insats mot City. Vår unge talang har speed, något vi saknat på kanten i en evighet, han lyckas dessutom komma förbi sin ytterback och det är något som Downing inte gjort sedan han kom till klubben. Sterling har vissa likheter med Arsenals Walcott, men jag tycker han verkar ha en större spelförståelse och en bättre blick än den relativt enformige landslagsmittfältaren i Arsenal. Jag litar på att Rodgers klarar av att förvalta den talang som Sterling besitter på ett bra sätt, i såna fall kommer vi om ett par säsonger ha en kantspelare som vi länge saknat. Den siste spelare jag vill ta upp är Jay Spearing, en trotjänare som funnits i klubbens organisation mycket länge. Under förra säsongen fick han en hel del speltid och även om det var ganska tydligt att han inte var tillräckligt bra för att ta en ordinarie plats i en klubb som Liverpool gjorde han alltid en stor arbetsinsats. Det verkar nu som om han kommer att lämna vår klubb, för att säkra speltid, och det förstår jag. Spearing är en sådan spelare som jag kommer fortsätta hålla koll på, precis som jag gjort med Murphy, Guthrie, Riise och andra som älskat klubben, men fått lämna för att de inte haft tränarens förtroende. Det ska bli spännande att se om det kommer in någon mer spelare till vår klubb innan fönstret stänger och det ska inte minst bli spännande att se om vi kan följa upp spelet senast med en lika bra insats mot Arsenal på söndag.

Dagens låt: Conor Oberst & the mystic valley band - Spoiled

0 Comments:

Post a Comment

<< Home