Saturday, June 02, 2012

Skolresa

Igår kom jag hem från Göteborg, anledningen till att jag var där var att jag åkte med min klass på skolresa. Det var tre kanondagar, där vi slapp regn och i stället kunde fokusera på att ha trevligt i finväder. Första dagen hade vi två saker att göra, först en omgång på Laserdome och sedan ett besök på Gamla Ullevi för att se Sverige spela mot Island. Laserdomen gick väl sådär, men mitt lag vann i alla fall, så jag måste nog vara nöjd med min insats i slutändan ändå. Fotbollen var till att börja med underhållande, ett tidigt mål av Zlatan och strax därefter en tjusig fint av densamme, som sedan ledde fram till 2-0. Efter den inledningen dog spelet av lite grand, men tre mål till föll innan vi drog oss till vårt vandrarhem. Dag två var det Universeum och Liseberg som stod på schemat och det är platser där jag känner mig ganska hemtam, efter besöken där i fjol. Jag åkte ingenting på Liseberg i år, men det blev en hel del heta matcher i diverse spel i spelhallen, där jag bland annat fick se mig besegrad i ett ryttarspel. Jag vann i alla fall på airhockey och det är, i alla fall enligt mig, det spel som kräver mest skicklighet av alla spelen där i hallen. Förutom airhockeysuccen sopade jag banan med mina elever i luftpistolskytte, där man skulle skjuta korkar på plastbin. Där var jag så duktig att jag fick med mig godedjursbi hem. Gårdagen var sista dagen och den inleddes med en dödsföraktande resa på segways genom staden. Jag var ungefär lika dålig på segway som jag var bra på luftpistolsskyttet, dvs genomusel. Det tog inte lång tid innan jag började vingla fram och tillbaka för att slutligen hamna på en gräsmatta bredid cykelvägen där det var tänkt att vi skulle åka. Det var nog snudd på att jag var lika usel på segway som på gokart och det vill inte säga lite. Mina elever var klart bättre, men de drabbades av lite hybris och lyckades på krocka och vurpa innan vi tagit oss tillbaka till startpositionen. Resten av dagen spenderade vi i centrum, där det shoppades både kläder och godis, för min del mestadels skivor. Det här var en kort sammanfattning av en mycket lyckad resa. Tll veckan är det dags för mig att ta avsked av både den här klassen och den klass jag gjorde en lyckad resa med till samma stad förra året, det kommer inte att bli ett enkelt avsked. Jag har haft de här eleverna i fyra år och det börjar bli dags för dem att lämna högstadiet och gå in på gymnasiet i stället. Det är en lyx att få ha eleverna under så lång tid, men det gör det lite jobbigare när det dags att skicka dem vidare. Bra fyra år har det varit iaf och det är en vecka kvar av de åren än.

Dagens låt: Best Coast - Each and every day

0 Comments:

Post a Comment

<< Home