Wednesday, May 16, 2012

Tack King Kenny!

Precis när jag tänkte försöka låta bli fotbollsinlägg i några dagar hände något som kanske inte var oväntat, men ändå omskakande för Liverpool, Kenny Dalglish fick sparken. Kenny har gjort ett okej jobb med att få stabilitet i klubben, men resultaten har inte varit tillräckligt bra och matchningen av vissa spelare har varit konstig. Lägger man till det en oförmåga att förändra matchbild genom byten och en katastrofal värvningsinsats i somras blir det ganska förståeligt varför Kenny får gå. Nu har vi alltså sparkat vår tredje tränare på två år och det är givetvis inte bra. Nästa namn som kommer in måste vara en tränare som lyckas, vi har inte råd att halka längre efter toppen. Det är några namn som florerar mer frekvent än andra bland de rykten som finns, men så här samma dag som avskedandet skett tror jag att en lösning är ett par veckor bort. Innan EM måste det vara klart, annars blir det en knepig sommar. Jag tänkte ge mina åsikter om några mer eller mindre troliga lösningar:

Robert Martinez, Wigan: Ett intressant namn utan tvekan. Spelar en bra fotboll och har lyckats mycket bra med små medel i Wigan. Frågan är hur han klarar pressen som är att leda världens finaste klubb och det är inte direkt ett enkelt läge att ta över.
Mitt omdöme: Ja

Rafa Benitez: En återkomst för Rafa vore inte speciellt lyckligt, det känns som ett steg i sidled och det verkar vara många som glömt hans brister från tiden hos oss. Jag vill inte ha tillbaka Benitez, jag minns honom hellre från den tiden som var.
Mitt omdöme: Nej

Martin O´Neill: Har gjort bra jobb i klubbar som Celtic, Aston Villa och, nu senast, Sunderland, men för mig är han en tränare som ska ha just sådana klubbar, så nej tack.
Mitt omdöme: Nej

Jürgen Klopp: Ett av mina drömval. Utan att ha sett speciellt mycket av Dortmund i år är jag ändå imponerad av det jobb man gjort de senaste åren och att peta ner Bayern München från tronen är imponerande. Sen skulle jag gärna få in tysk vinnarmentalitet i klubben och det får vi med Klopp.
Mitt omdöme: Absolut

Andre Villas Boas: Ett lite kontroversiellt namn eftersom han nyligen tränade Chelsea och fick gå därifrån, men jag är inte så negativ till Villas Boas. Han är ung och har lyckats bra med sina insatser i Portugal, rollen i Chelsea var oerhört svår och jag tror han skulle göra ett bättre jobb hos oss.
Mitt omdöme: Ja

Brendan Rodgers, Swansea: Det här känns rätt osannolikt och jag hoppas att det stannar så. Rodgers har gjort ett kanonjobb, menjag har svårt att tänka mig att han är redo att ta steget från en liten klubb utan press, till ett jobb hos oss. Han är för oprövad och en stor chansning.
Mitt omdöme: Nej

Fabio Capello: Jag har tagit upp honom här tidigare och jag är övertygad om att det vore en, resultatmässigt, bra tränare för oss. Att plocka in honom i två år och sedan, om succén i Tyskland fortsätter, plocka in legendaren Sami Hyypiä som huvudtränare vore häftigt.

Dagens låt: Mark Lanegan & Isobel Campbell - We die and see beuaty reign

0 Comments:

Post a Comment

<< Home