Tuesday, May 15, 2012

Iron Sky

Det har blivit så mycket fotboll här den senaste tiden att jag glömt att skriva om en mycket annorlunda film som jag såg i lördags. Det var jag, Malin, Liv och Malins syster som var på SF här i stan och såg Iron Sky. Handlingen i korthet går ut på att nazister gömt sig på Månens mörka sida efter Andra världskriget, men nu ska de tillbaka till Jorden för att återta makten över världen. Jag kan börja med att säga att filmen är bland det roligaste jag sett på bio på väldigt många år, det kändes som en Rädda Menige Ryan möter Mars Attacks. Samhällskritiken är en av filmens allra starkaste sidor, det är en hel del syrliga kommentarer till dagens ledare och det är välskrivna sådana. Filmen var tydligen finskproducerad och med det i baktanke reagerade jag på hur påkostad filmen var, jag hade inte gissat att det var en nordisk produktion om jag inte haft några förkunskaper. Skådespelarna i filmen var idel nya kort för min del, men de skötte sina uppgifter bra och bidrog absolut till att den här filmen blev minnesvärd. Några riktigt roliga scener, som när Nordkorea tog på sig äran för nazisternas rymdfarkoster, lyfte filmen lite extra, men även utan de scenerna hade den här filmen varit en höjdare. Iron Sky är absolut en film jag rekommenderar. Dagens låt: Bobby Womack - Across 110th street

0 Comments:

Post a Comment

<< Home