Saturday, May 26, 2012

Kings mot titeln för sent

En gång i tiden var jag mycket intresserad av NHL-hockey, det var strax före och även under den stora hockeybildsperioden som var här i Sverige under min mellanstadietid. Mitt lag i NHL var Los Angeles Kings, en stor anledning till det var såklart Wayne Gretzky, den stora stjärnan i serien. Tillsammans med Jari Kurri, Luc Robitaille, Rob Blake, Marty McSorley, Kelly Hrudey, Tomas Sandström m.fl var Gretzky drivande i Kings under den här perioden och 1993 lyckades Kings ta sig fram till final i Stanley Cup, där man mötte Montreal. Strax innan finalspelet hade Brynäs plockat hem det första SM-guldet under min hockeytid, så jag var inne i en bra period sportmässigt med mina lag, och de perioderna har väl kanske inte varit skitmånga genom åren. Tyvärr åkte Kings på en förlust i finalen och i stället fick Den Gamle Franken uppleva en dubbel, då han förutom Montreal också supportrade Brynäs. Det här är nitton är sedan nu och mitt intresse för NHL har börjat dö ut, visst håller jag lite koll på hur det går för Kings, men inte ens om deras matcher visas i tv på bra tid är det säkert att jag tittar. I år tog Brynäs SM-guld igen och precis som det var för nitton år sedan har Kings tagit sig fram till final, en mycket oväntad sådan då de inte tagit sig förbi andra rundan i slutspelet sedan den där våren 93. Det vore onekligen lite roligt om jag fick den där dubbeln i år, även om jag inte bryr mig alls lika mycket nu som jag gjorde för nitton år sedan. Jag har viss koll på Kings lag och vet att spelare som Dustin Brown, Jonathan Quick, Drew Doughty, Mike Richards och Dustin Penner har viktiga roller i laget, men det är sådant jag läst mig till, inte bedömt själv. Å andra sidan, i början av nittiotalet, när mitt intresse var som störst, kunde jag inte se några matcher alls, det man såg från NHL då var det som visades på tv-sporten på kvällarna, vilket oftast var svenskarnas mål. Det man lärde sig om spelarna var således också då sådant man fick läsa sig till. Vart vill jag då kommer med det här inlägget, jo jag önskar lite att jag behållit mitt intresse för NHL, för då hade jag haft några häftiga nattmatcher att se fram emot den kommande tiden. I stället lägger jag mitt fokus på alla nyheter och rykten kring vem som ska ta över Liverpool nästa år och blir det Roberto Martinez, som verkar närmast till hands nu, tror jag det kommer vara en bra lösning.

Dagens låt: Magnus Ekelund - Supernova

0 Comments:

Post a Comment

<< Home