Wednesday, June 06, 2012

Klassresa igen

Igår var jag iväg på min andra skolresa på en vecka, återigen gick den till ett nöjesfält, den här gången till Gröna Lund. Klassen jag åkte med var min andra nia, som jag också tvingas släppa iväg i slutet av den här veckan. Trots att vi hade lite missflyt med vädret var det en mycket bra dag. Innan Grönan tog vi en tur på stan, där jag givetvis köpte mitt Diablokaffe, som till min stora förvirring hade bytt våning i Hötorgshallen. Hon i kassan försäkrade mig i alla fall om att de snart skulle vara tillbaka på sin gamla plats igen, så nästa gång ska jag nog kunna hitta fram snabbare. Efter stadsturen och en rejäl buffé inne i stan begav vi oss till Aquaria, där vi tittade på en hel drös med olika fiskar. Om man jämför med Universeum var det kanske inte den mest upphetsande fiskuppsättningen man kan tänka sig, men en del häftiga sorter fanns det som simmade runt i akvarierna. Sedan började ösregnet och vi blev därför kvar lite längre än planerat, men när det väl slutade tog vi en snabb promenad till Grönan. Jag hade varit lite slarvig med mina kläder på morgonen, något jag alltid har en tendens till när jag ska bort, och fick därför låna ett paraply av en givmild elev, vi trängdes tre personer därunder, men jag tror att alla höll sig hyfsat torra. Sex timmar på Grönan passerade ganska snabbt, trots att jag inte åkte någonting alls. Det räckte bra för mig att se andra åka, deras ansiktsuttryck säger mig att jag gör säkrast i att stanna nere på marken. Trots att jag missade två kilo marabou på en sketen liten pigg var jag mycket nöjd när jag lämnade Grönan för att ta tåget hemåt Gävle, tillsammans med mina 21 elever och en medföljande förälder. När vi kom till stationen möttes vi av något som jag skulle tro att väldigt få tågresenärer känner igen, vårt tåg hade nämligen fått för sig att åka iväg en och en halv timme före avgångstid och var alltså nånstans uppe i Norrland när vi tänkte åka. Lösningen för oss fick bli ett annat tåg till Uppsala och därifrån taxi till Gävle, en bra lösning som gjorde att vi var hemma före utsatt tid. På vägen hem fick jag en oerhört fin present av tre av grabbarna i klassen. De hade köpt en Liverpooltröja till mig, förra säsongens bortatröja med Gerrards namn och nummer på ryggen. Den tröjan kommer alltid att ha en speciell plats i min samling, den saken är säker. Det känns sjukt att jag ska släppa ifrån mig de här två klasserna på fredag och jag vet inte om jag är helt mentalt förberedd på det. Att få ha 47 elever i fyra år i streck är nog mycket få lärare förunnat och jag är lyckligt lottad som fått den möjligheten med mina två klasser.

Dagens låt: Best Coast - Up all night

0 Comments:

Post a Comment

<< Home