Sunday, June 03, 2012

Eldkvarn i ösregn

Det var inte direkt bra konsertväder igår när jag och Gorbatjov satte oss i bilen och åkte bort mot Furuvik, för att där se Eldkvarn spela. När vi kom fram hade vädret blivit ännu sämre och när spelningen drog igång var det både regn, vind och knappt ens plusgrader. Det dåliga vädret hindrade dock inte Plura och de andra i Eldkvarn från att bjuda på en bra spelning. Proffsigheten hos ett band blir tydlig en sån här gång, när publiken har för kalla fingrar för att applådera och man ändå gör en klassinsats. Musikmässigt var det, som vanligt, Fulla för kärlekens skull som värmde mest i kylan, det är en låt man inte kan höra för många gånger och den blir ännu bättre när man hör den live. Det är såklart svårt att få den där extra konsertkänslan när vädret är emot en på det här sättet, jag kan inte minnas någon gång jag upplevt ett sådant hemskt väder på en enskild spelning, Rockweekend för några år sedan höll ungefär samma nivå. Att Eldkvarn bara spelade i sextio minuter kan jag förstå, det var antagligen jäkligt kallt även på scenen och man hade nog räknat med en något större publik, åtminstone innan man såg väderleksrapporten. Hur som helst, man gjorde en bra insats på scenen och varken jag eller Gorbatjov ångrade att vi ställde oss där i hällregnet och lyssnade till det drygt fyrtio år gamla bandet, som under kvällen visade att inget kan stoppa dem från att leverera bra musik.

Dagens låt: Magnus Ekelund & Stålet - Supernova

0 Comments:

Post a Comment

<< Home