Wednesday, May 09, 2012

Anfallsparet

Det har blivit en hel del inlägg om fotboll och Liverpool de senaste veckorna, men det är ofrånkomligt att man funderar kring laget och dess framtid så här i slutet av säsongen, och inledningen av Silly season. Jag är negativ till mycket kring årets säsong för oss, men det är en sak som jag känner att jag börjar se riktigt positivt på och det är vårt anfallspar. Vi har egentligen inte haft ett fungerande anfallspar sedan Heskeys och Owens första år, då Heskey överpresterade. Vi har visserligen oftast startat med en ensam anfallare de senaste åren, men om man bortser från den där spanjorens bästa år i klubben har vi inte riktigt haft någon vass målskytt. Baros, Cissé, Morientes, Ngog, ja det är många som passerat, men inte riktigt slagit igenom. Kuyt har gjort det bra hos oss, men oftast som kantspelare. Nu har vi Luis Suarez och Andy Carroll och den här säsongen har väl i stort inte varit något succéår för dem, men det jag sett den senaste månaden gör att jag ser mycket positivt på deras samarbete. De är väldigt olika som spelare, Suarez är liten, kvick, teknisk och otroligt duktig i en mot en, Carroll är stor, stark, bra på huvudet och en stark bollhållare. Deras olikheter gör att det krävs en väldigt kompetent backlinje för att stoppa dem. Jag är medveten om att de den här säsongen inte alltid kompletterat varandra bra, men ju mer Carroll kommit igång, desto bättre har de skapat framåt. Carroll såg riktigt trubbig ut kring jul, men nu har han börjat visa sina kvaliteter. Han håller i bollen bra, är stark på huvudet och tekniken är bättre än vad hans rykte säger. De två senaste matcherna mot Chelskij har tydligt visat vilka problem Suarez och Carroll kan ge en backlinje. Gårdagens match var kanske ingen större värdemätare, då motståndarna helt enkelt var för dåliga, men man kunde se samma effekt när Carroll kom in i FA-cupfinalen. När Carroll kom in kom Suarez med i spelet på ett annat sätt, Carrolls tyngd gav Suarez utrymme. Jag hoppas att den tränare vi har nästa år, är inte säker på att det är Kenny som sitter vid rodret, spelar med både Carroll och Suarez från start i större delen av matcherna. Ingen av dem har avsluten för att vinna skytteligan, men jag är övertygad om att båda spelarna kan landa kring 15 ligamål och det är mer värt än att ha en anfallare som hamnar på 25. Jag anser således att vi inte behöver värva anfallare, Kuyt får gärna stanna som backup, Gerrard fungerar som släpande vid behov och Sterling bör få mer speltid än förra säsongen. Störst behov att stärkas är vårt mittfält, för om anfallarna ska nå upp i de siffror som jag tror behöver leveranserna vara av en högre kvalitet än i år. Jag tror och hoppas att värvningarna i sommar kommer att vara kreativa spelare, för kreativitet är den egenskap vi saknat mest i år och om den tillkommer till nästa säsong kan vi bli farligare än många tror. Dagens låt: Ben Howard - Keep your head up

0 Comments:

Post a Comment

<< Home