Monday, April 30, 2012

Nästa års mästare

Årets upplaga av Mästarnas Mästare är i full gång och precis som under Så mycket bättre kan jag inte låta bli att fundera på vilka idrottare jag skulle vilja se i tävlingen. Efter en stunds grubblande har jag kommit fram till en bra uppsättning: Jan-Ove Waldner - Behöver väl egentligen inte motiveras, den största idrottsman som Sverige haft. Man skulle kunna spendera en hel säsong bara på att visa upp hans framgångar. Sverige förstår inte hur ofantlig stor J-O är, i min värld är han större än Borg, Stenmark, Ingo, ja större än alla. Håkan Björne - En sak väldigt få vet om mig är att mitt idrottsintresse grundlades under EM i volleyboll, tror det var 1989. I Sverige hade man då en spelare som blev min favorit tack vare sitt namn, Håkan Björne hette nämligen samma sak som björnen i mitt favoritprogram, Björnes Magasin. Jag trollbands av sporten, intresset för volleyboll gick över, men mitt sportintresse kommer alltid finnas kvar. Magdalena Forsberg - En idrottare som var imponerande, tog massvis av segrar och de gånger det gick dåligt kom hon aldrig med några pinsamma bortförklaringar utan var ärlig. En sak jag gillade hos henne var när hon svarade tillbaka åt journalisten som antydde att ett OS-brons inte var bra nog. Otroligt duktig idrottare, som dessutom väckte en hel nations intresse för en väldigt ologisk sport. Glenn Hysén - Hysén har brister som expert i tv, men han har varit kapten i Liverpool, spelat massvis av matcher inför The Kop och dessutom stått för en av de häftigaste backinsatser som en svensk spelare gjort. Skulle dessutom bidra med en hel del göteborgshumor i serien och det kan man ju inte få för mycket av. Pia Sundhage - Är det någon kvinnlig idrottare som kan prata om att ta plats i en mansdominerande värld så är det Pia Sundhage. Jag lyssnade på hennes sommarprat i somras och det var intressant, hör gärna en fortsättning i nästa säsong av Mästarnas Mästare. Hans Åström - Hans mäjestät var en otrolig bandyspelare och tog dessutom Bollnäs GIF till SM-final två år i rad, han är den bandyspelare jag helst skulle se i serien. Magnus Andersson - När Sverige var bäst i handboll var Magnus Andersson bäst i Sverige, han hade ett makalöst skott och dessutom en blick som borde göra alla avundsjuka. Han vann många stora turneringar och har haft en framgångsrik tränarkarriär, skulle säkert göra mycket bra ifrån sig i Mästarnas Mästare också. Kajsa Bergqvist - Var nära att slå världsrekord i höjdhopp, tog många mästerskapsmedaljer och har dessutom en del tragiska skadehändelser att prata om. Jag tror hon skulle vara ett intressant tillskott i serien. Tomas Sandström - Har spelat med Wayne Gretzky, vunnit Stanley Cup och gjorde det legendariska målet mot Sovjet 1987. En stor svensk hockeyspelare som inte riktigt har den status han förtjänar. Therese Alshammar - Vinner OS-guld i sommar, slutar sedan och kan därför vara med redan nästa säsong av serien. En idrottare som hållit hög nivå under en lång tid och har aldrig varit rädd att ta plats och vara kaxig Dagens låt: Loosegoats - There´s a hurricane

0 Comments:

Post a Comment

<< Home