Tuesday, April 24, 2012

Säsong två slut

Igår såg vi klart på den andra säsongen av briljanta The Wire och serien bara växer och växer för varje avsnitt man ser. Det är inte ofta man ser en serie med så starka karaktärer, där man dessutom känner sympati även för de som ska vara de kriminella. Den andra säsongen var bättre än den första, jag tror det hänger samman med att man lärt känna alla personer i serien bättre och numera är det idel bekanta ansikten som dyker upp under avsnitten. Det var bra att langarna och droghandlarna från den första säsongen fick fortsätta att ta plats, deras del gav det hela en till dimension och även om bara det som hände nere i hamnen var spännande nog för en hel säsong tycker jag att bredden i serien var en stark anledning till kvaliteten på det visades. En karaktär som svävar lite utanför är Omar, en Robin Hood för knarkvärlden, som jag på förhand hört min syster tala varmt om. Nu när jag sett två säsonger förstår jag varför. En av de bästa stunderna hittills är när han förhörs kring några brott som han sett, en mycket underhållande stund. Bubbs får inte vara med lika mycket under säsong två och det är synd, han är omöjlig att inte gilla, även om han är en mycket tragisk typ. En av seriens allra starkaste sidor är, förutom karaktärerna, att det är oförutsägbart. Karaktärer kan gå från osympatiska till sympatiska på några avsnitt och man vet aldrig riktigt själv hur man vill att det hela ska sluta. Säsong tre kan inte börja fort nog, vi kanske kommer klämma in något annat innan vi kör igång med den, för att få lite omväxling, men det ska bli oerhört spännande att se vad som väntar i Baltimore under de kommande tolv avsnitten. Jag gissar att droghandeln som togs upp i slutet av säsong två kommer att ta plats. Dagens låt: Jakob Hellman & Magnus Ekelund - Utan er

0 Comments:

Post a Comment

<< Home