Tuesday, May 01, 2012

Loosegoats

Ibland släpps det skivor som man inte kan slita sig ifrån, Loosegoats nya mästerverk Ideas for travel down death´s merry road är ett sådant exempel. Jag väntade med att lyssna på den i några dagar när den först släpptes, av den enkla anledningen att man måste vara fullt fokuserad när man lyssnar på låtar som Christian Kjellvande gjort. Nu har jag lyssnat igenom skivan flera varv och kan inte sluta, den innehåller så mycket som man inte kan låta bli att bli berörd av. Bakgrunden till skivan gör såklart allting med den mycket känslosam, förra året gick nämligen Christians bror Gustav bort och det är något som man kan läsa in i flera av låtarna och även i skivan som helhet. Allra starkast blir det i åttaminuterslåten For the love of, en låt så stark att man känner det i hela kroppen när man lyssnar på den. Kjellvander har varit en viktig del av mitt musikintresse i tio år och alla hans skivor har tilltalat mig, hans musik brukar alltid beröra och kännas, men under några stunder i For the love of är det på en helt annan nivå än tidigare. Jag vet inte hur mycket det är bakgrunden till det hela som gör att det känns som något alldeles extra, men det bidrar givetvis. Musiken är stark, otroligt fint uppbyggd och ovanpå den ligger Kjellvanders unika röst som låter precis lika bra som vanligt. Jag hoppas innerligt att många lyssnar till Loosegoats senaste skapelse, för det blir inte mycket bättre än så här. Dagens låt: Loosegoats - Drift from the tracks

0 Comments:

Post a Comment

<< Home