Monday, May 07, 2012

Fotbollsregelsförändringar

Jag har skrivit flera gånger om vad som stör mig med Liverpools säsong, idag tänkte jag ta ett lite större ämne, nämligen vad som stör mig med fotbollen. Saker som att det är för mycket pengar och för lite hjärta inblandat i de stora klubbarna lämnar jag och fokuserar på det som händer på planen. Jag har kommit fram till några saker som skulle göra fotboll än mer överlägset som den mest intressanta och sevärda sporten: 1. Straffa filmare. En rätt given ändring i mina ögon och det är två saker jag vill se. Dels vill jag att filmarna ska straffas i efterhand, dels vill jag att en målchansfilmning ska ge samma straff som en målchansutvisning, nämligen rött kort och avstängning. Jag kan inte riktigt förstå hur en solklar filmning i straffområdet kan ge gult kort, men en målvakt som kommer lite snett i ett försök att rädda får rött kort och tre matchers avstängning. I mina ögon är filmningen värre och dessutom en större fara för fotbollen som idrott. Fick man tre matchers avstängning om man slängde sig för att få straff skulle det garanterat minska. Jag är medveten om att det kan vara svårt att avgöra huruvida en spelare filmar eller inte, åtminstone live, därför får granska det i efterhand vid osäkra situationer och om en filmning då blir tydlig ska det bli avstängning. 2. Målvaktsmaskande. Som jag minns reglerna får målvakten hålla i bollen i sex sekunder, det är en regel som följs fruktansvärt dåligt. I slutet av matcherna kan målvakten stå och hålla i bollen, studsa bollen osv i vad som ibland blir mer än dubbla tiden. Domarna borde vara hårdare på regeln och se till att bollen kommer iväg snabbare, det skulle ge ett bättre flyt och inte tillåta maskningen som pågår idag. Gult kort första gången målvakten slöar, sedan kommer det nog gå undan. 3. Tröjdragningar på hörnor = Straff. Det här är en sak jag sett en gång den här säsongen, då var det givetvis Barcelona som fick straffen, men jag skulle vilja se det oftare. Hörnorna är nästan inte målchanser längre och en stor anledning till det är att reglerna för vad som gäller i straffområdet helt plötsligt ändras vid en hörnsituation. Jag skulle vilja se straff varje gång en försvarande spelare drar i tröjan för en anfallande spelare, om båda drar kan man blåsa för försvarande lag. Idag är det givet att det dras i tröjorna och det gör det näst intill omöjligt för en duktig huvudspelare att komma loss. Om hörnorna ska bli bra målchanser igen måste alla fula knep straffas och om man är konsekvent i avblåsningarna tror jag vi ganska snart kommer att vara fria från tröjdragningarna. 4. Blås av vid hörnflaggsmaskning. Det här är något som jag verkligen hatar, det är för mig helt oförståeligt hur det kan vara tillåtet att stå och täcka bollen vid hörnflaggan för att få tiden att gå. Att ta bollen blir otroligt svårt, speciellt utan att ge bort ett inkast eller en hörna. Blir det uppenbart att spelare springer ner och ställer sig med bollen nere vid hörnflaggan för att få tiden att gå ska domarne blåsa av och ge frispark till det andra laget, då är vi snart fri från den delen av fotbollen. Jag tycker även man ska försöka bli hårdare när försvarare ska täcka ut bollen, man bör blåsa för samma saker där som på resten av planen. Jag stör mig på många andra saker också, som handsregeln, dubbel bestraffning vid målchansutvisning, Bosse Pettersson som kommentator, inkonsekvensen vid dobbarna-först-och-rakt-ben-tacklingar, men det som jag skriver om ovan är sådant som förekommer i i princip varje match och gör fotbollen sämre, så det är sådant jag vill få bort först. Dagens låt: Ben Howard - The wolves

0 Comments:

Post a Comment

<< Home