Sunday, February 26, 2012

Jakob Hellman

Idag gör jag mitt bästa för att få tiden att gå, anledningen till det är såklart att jag så fort som möjligt vill ha igång finalen i ligacupen. Ett sätt att få tiden att gå snabbare är att lyssna på bra musik och idag är det en gammal klassiker som gått varm här hemma, nämligen Jakob Hellmans skiva. Ju mer jag lyssnar på den, desto mer benägen bli jag att hålla med i hyllningarna den fått genom åren. På omslaget till min skiva finns det ett urklipp där den blivit framröstad till tidernas bästa svenska popskiva. Jag började själv fundera över om det är den bästa svenskspråkiga skiva som gjorts, tidigt kom jag fram till att jag gillar Magnus Carlsons första soloskiva mer, men jag vet att jag i det fallet är ganska färgad. Paus skiva är en favorit, mer än höstskiva än en vårskiva, men en skiva man kan lyssna på hur mycket som helst. Håkan Hellströms senaste skiva är en favorit, jag håller den som bättre än debuten, främst tack vare den starka första halvan. Thåström har en drös med skivor som skulle kunna platsa, svårt att välja en av dem. Annars tror jag inte att jag kan komma på någon skiva som kommer upp i nivå med Hellmans mästerverk. Anledningen till jag lyssnar på Hellman mycket nu i dagarna är att jag i födelsedagspresent fick en biljett till hans spelning i Uppsala och även om det är ett tag kvar har jag redan börjat ladda. Nu är det förresten bara tre timmar till avspark, så tack vare det här inlägget lyckades jag få bort lite mer tid i min väntan på cupfinalen.

Dagens låt: Jakob Hellman - Du är allt jag vill ha

0 Comments:

Post a Comment

<< Home