Wednesday, February 22, 2012

Blur+WOW

Way Out West fortsätter att fylla på sin lineup och idag blev ännu en kanonbokning bekräftad, det är de gamla popgiganterna i Blur som på sin återföreningsturné gör ett stopp i Slottsskogen. Blur var tillsammans med Oasis det bandet som drog igång britpopen igen under 90-talet och även om jag inte förstod riktigt hur bra de var när jag gick i högstadiet så uppskattade jag deras musik även under den perioden, då jag annars enbart lyssnade på svensk punk. Parklife, Song 2, Tender, Girls & Boys, Country house, ja listan över deras hits kan göras hur lång som helst, då har sångaren Damon Albarn dessutom hunnit med att göra succe även med sitt band Gorillaz. För två år sedan var det Pavement, förra året Pulp och i år är det alltså Blur som garanterar högklassig britpop i Slottsskogen och redan nu i februari är det en imponerande lista med band som man säkrat till Sveriges bästa festival. Bon Iver, Feist, Black Keys, War on Drugs, Deportees, First Aid Kit, Refused och så nu alltså Blur, det är tur att man ska ha en dag extra i år, annars skulle jag redan nu börja oroa mig för alla krockar som kan komma att inträffa. På tal om krockar förresten, på söndag spelar Liverpool cupfinal samtidigt som Bollnäs går in i bandyslutspelet, att kalla dagen ångestladdad är en underdrift. Ligacupfinalen mot Cardiff är vår första cupfinal sedan den oförtjänta förlusten mot Milan 2007 och en chans att plocka vår första titel sedan 2006, det är alltså en match som måste vinnas.

Dagens låt: Blur - Girls & boys

0 Comments:

Post a Comment

<< Home