Friday, December 02, 2011

Fan Lucas!

Det har hänt en hel del i veckan. Bon Iver bokades in till Way Out West och jag bokade in oss på Slottsskogens vandrarhem. EM-grupperna lottades igår och till veckan ska det sökas biljetter. Jag och Malin har börjat titta på en lovande julkalender. Liverpool har slagit ryssarna på bortaplan för andra gången på tio dagar. Brynäs har gått upp i serieledning. Många positiva händelser således, trots det väljer jag här att ta upp veckans tunga nyhet. I matchen mot ryssarna fick Lucas Leiva en smäll på ena knät och det framkom snart att hans säsong är över. För några år sedan hade det här inte gjort mig så mycket, förutom att jag såklart aldrig vill se våra spelare skadade, men för dagens Liverpool är en skada på Lucas en katastrof. De insatser han stått för de senaste veckorna har varit enastående och det är verkligen ingen överdrift att påstå att han varit den bästa defensiva mittfältaren i hela ligan. Man blev alldeles varm av att se honom kliva in mot ryssarnas spanske anfallare, flytta på denne och ta med sig bollen, på ett helt regelrätt sätt. Lucas vinner boll, avstyr motståndaranfall och har på sistone även visat ett nytt tempo i passningsspelet. Han och Charlie Adam hade börjat hitta en perfekt kombination på mitten, men nu är det alltså slut på det för den här säsongen. Med Gerrard skadad kommer säkerligen Jay Spearing att ta Lucas plats till att börja med, men jag tror inte han är en lösning över hela säsongen. Om Gerrards ljumskar inte är vad de borde vara är vi nästan tvungna att värva en spelare på mitt i januarifönstret. Nu är helt plötsligt det centrala mittfältet, som var överbefolkat i somras, tunt. Vi har Adam, Spearing, Henderson, Shelvey och förhoppningsvis Gerrard. Med Lucas skadad och Meireles och Aquilani i nya klubbar har förutsättningar förändrats rejält och jag skulle gärna se att vi fick in en etablerad spelare som stärker oss. Så här i efterhand känns det trist att vi inte högg på Scott Parker innan han gick till Spurs, han hade varit en perfekt värvning, men vi kanske kan erbjuda Mike Ashley en öl och några miljoner för Cheik Tiote. Ashley har ju sålt spelare till oss förr, så kan gärna göra det igen.

Dagens låt: Glasvegas - Please come back home

0 Comments:

Post a Comment

<< Home