Sunday, November 06, 2011

Tintin

Jag, Liv, Kus och Gorbatjov besökte SF igår, anledningen till det var att vi ville se vilken kvalitet den nya filmen om Tintin höll. Precis som alla andra nya storfilmer var den i 3D, men eftersom den var animerad fanns det i alla fall lite vinning med den tredje dimensionen. Att filmen var välgjord var knappast en överraskning, Steven Spielberg brukar sällan slarva med hantverket, och det var inte en lugn stund i handlingen. Kanske var det hela lite mer överdrivet än jag mindes det från seriealbumen och åtminstone jakten i slutet hade för mycket känsla av tv-spel över sig för att jag ska vara helt nöjd. Kapten Haddock var underhållande, Dupontarna roliga på samma sätt som i albumen och Tintin var lika listig som jag mindes honom. Det var lite störande att de använde andra namn än jag var van vid, Milou blev Snowy och Dupontarna Thompsons, men hellre det än lyssna på den svenska dubbningen. Klart sevärd film i alla fall och jag blev lite sugen på att plocka fram de gamla seriealbumen och återuppleva resan tur och retur till Månen och alla de andra spännande utmaningarna som Tintin ställdes inför. Jag hoppas Spielberg gör en uppföljare till filmen, så att man även kan klämma in Kalkyl bland karaktärerna.

Dagens låt: Looptroop Rockers - Joseph

0 Comments:

Post a Comment

<< Home