Wednesday, December 21, 2011

Det du inte såg

Igår var det sista dagen på terminen och idag sitter jag således i soffan och har jullov, det känns inte helt fel. Gårdagen bjöd på en trevlig avslutning och en mycket lyckad fest på kvällen. Det blev en hel del god mat under dagen, eftersom det var julbord på skolan och en fin buffé på kvällen. Nu väntar knappa tre veckors ledighet, någon dag måste jag nog in till jobbet och dona lite. Idag har jag lyssnat en hel del på en ljudbok som jag lånat, nämligen Patrik Sjöbergs Det du inte såg. Hela boken inleddes med ett citat av Maradona och redan där insåg jag att det här antagligen skulle vara bra lyssning, nu är jag halvvägs in i boken och det är bitvis riktigt intressant. Jag var lite för ung när Sjöberg var stor för att ha några stora minnen av honom som hoppare, mitt starkaste minne är i stället intervjun Kurt Olsson gör med honom på ett tak i Göteborg, där han bland annat får svara på frågor om hur lågt han kan hoppa. Viss koll på hans karriär har jag såklart, men det är intressant att få höra lite mer om honom och det verkar vara en mycket egensinnig envis idrottsman. På en del punkter tycker jag att han påminner om Zlatan, speciellt genom hans bestämdhet att göra på sitt sätt och inte låta sig styras av förbund eller sponsorer. Att döma av hans hårda leverne måste han ha varit ruggig talang inom höjdhopp, då han hoppat högre än alla dagens aktiva, trots att han verkar ha levt på ett sätt som jag inte tror dagens idrottare skulle vilja ta efter. Jag har aldrig lyssnat på en ljudbok tidigare, men det fungerar bra, dock kan jag störa mig på att läsaren, Jakob Eklund, inte pratar göteborgska, det är ju den dialekten man förknippar med Patrik Sjöberg.

Dagens låt: Feist - Graveyard

0 Comments:

Post a Comment

<< Home