Friday, October 21, 2011

Down in a hole

Idag hörde jag något som måste vara, om inte den bästa så åtminstone en av de bästa covers som någonsin gjorts. Låten var Alice in Chains gamla hit Down in a hole och den som sjungit in låten igen är Ryan Adams. Tydligen gjordes den här inspelningen till Easy Tiger, men kom med först på en alternativ utgåva som jag missat. Nu när den nya skivan kommit ut ordnade jag en playlist med Ryan Adams på mitt spotify och då kom den här låten med, idag när jag gick hem från jobbet hörde jag den för första gången och känslan i låten grep tag i mig efter bara några toner. Nu är orginalet redan en briljant låt och jag håller Alice in Chains högre än de andra banden inom grungen, deras unpluggedversion av låten från MTV unplugged är ett mästerverk, men även om Adams version påminner mycket om den tycker jag att låten får ännu en dimension när han sjunger den. Att spela in en version av en redan briljant låt måste vara väldigt ångestladdat och misslyckandena i covervärlden är många, det här är dock raka motsatsen och än en gång bevisar Ryan Adams att han är en av musikvärldens största.

Dagens låt: Ryan Adams - Firecracker

0 Comments:

Post a Comment

<< Home