Thursday, October 13, 2011

Pingis

Igår gjorde jag något jag inte gjort på mycket länge, jag tittade på pingis. Det är inte ofta de visar denna vackra sport i tv längre, Sveriges storhetstid är förbi sedan många år och det gör såklart att intresset för att visa sporten svalnar. Igår hade i alla fall Sveriges herrar tagit sig till lag-EM-final mot Tyskland, en liten skräll med tanke på att det var många år sedan sist och laget man hade kanske inte såg så skrämmande ut. Det blev förlust i finalen, men det var oerhört roligt att se de tre matcher som spelades. Jörgen Persson bjöd på underhållande spel, som vanligt, i sin match mot Tysklands etta Timo Boll. Persson var aldrig nära vinst, men lyckades i alla fall ta hem ett set och att visa upp ett sådant spel som han gjorde igår vid 45 års ålder är fruktansvärt imponerande. Per Gerell spelade Sveriges andra match, där han föll i tre raka set mot en tysk, som faktiskt hade en serve som liknade den jag hade när jag var aktiv. Han gick ner oerhört djupt i benen innan han drog iväg sin backhandserve och att han dessutom, precis som jag, gick runt och spelade backhand från forehand vid ett par tillfällen gjorde att han föll mig i smaken. Sveriges tredje och sista match spelades av Jens Lundqvist, en spelare jag mött och förlorat mot flera gånger. Han gjorde en bra match och hade lite oflyt när han inte lyckades vinna i tre raka set, i stället blev det torsk med 2-3 och lagmatchen var över. Det är inte utan att man blir lite sugen på att spela när man ser pingis på tv, jag vet att jag inte skulle ha orken att träna flera gånger i veckan och har därför absolut inga comebackplaner. Men jag kan sakna nerven som finns i jämna matcher, det är så ohyggligt små marginaler i pingis, en spänd arm kan leda till att man förlorar. Jag saknar också känslan när man spelar bra och allt sitter på bordet, den där känslan när man inte kan förlora. Det var några gånger per säsong som det kändes så och det är sådana dagar som man alltid kommer att minnas. Pingis är en rolig sport att se på tv, men den var ännu roligare att spela.

Dagens låt: Ryan Adams - Ashes & Fire

0 Comments:

Post a Comment

<< Home