Wednesday, October 12, 2011

Damien Jurado

För ungefär tio år sedan fick jag en blandskiva. Det var en bekant till min syster som gjort den till mig, för att visa upp ny musik som jag borde gilla. På den skivan fanns bl.a Bonnie Prince Billy, Tindersticks, Bright Eyes och Embrace. Man kan lugnt säga att den skivan öppnade upp musikvärlden ordentligt för mig, många av de artister som var med på skivan har spelats oerhört flitigt här hemma sedan den dagen och flera av banden rankar jag fortfarande mycket högt. En låt som var med på skivan var Ohio med Damien Jurado. En fantastisk låt som kanske inte framstod som en av de bästa under de första lyssningarna, men för varje gång växte den mer och mer. Trots det har det inte blivit av att jag lyssnat in mig på Jurado, jag skaffade skivan som Ohio fanns med på, men sedan blev det inget mer. Nu har jag, mest av en slump, återupptäckt denne skicklige singer/songwriter genom hans album Saint Bartlett, ett härligt höstsoundtrack med stämningsfulla låtar. Jag förstår inte riktigt varför jag inte hållit fast vid Jurado under alla dessa år, visserligen är hans musik inte lika bred som Bright Eyes, inte lika stark som Bonnie Prince Billys och inte lika mäktig som Tindersticks, men han har ändå något som gör att han känns mer intressant än många andra i samma genre. Bra texter, mysiga melodier och en mycket stark sångröst gör att Damien Jurados musik ger mersmak.

Dagens låt: Damien Jurado - Arkansas

0 Comments:

Post a Comment

<< Home