Wednesday, October 05, 2011

Skivshop

Jag köpte en skiva härom dagen som var utformad på ett mycket intressant sätt. För att cd:n ska leva vidare krävs det nog en del nya tag, förutom prissänkning då, och Mattias Alkbergs Anarkist hade ett format som var nytt för mig. Förutom skivan, med briljant musik, fick man med en hel bok, dels bestående av låttexterna, men även innehållande andra texter han skrivit. Jag är en sådan som fortfarande köper skivor, en hel del sådana dessutom, och för min del krävs det inga förändringar för att jag ska fortsätta, men med tanke på hur mycket skivförsäljningen gått ner de senaste åren är Alkbergs initiativ något som jag gillar. Är man intresserad av honom och gillar hans musik går man miste om en hel del om man enbart lyssnar till hans skiva på spotify, genom att köpa skivan får man alltså med en bok, som säkert skulle kosta 200 kr om man skulle kunna köpa enbart den. Nu förväntar jag mig inte att artister ska börja skriva texter utöver låttexterna och ha med dem som böcker när de släpper sina skivor, men det vore intressant om fler försökte tänka i nya banor och göra sitt bästa för att bryta nedgången av skivförsäljningen. Visst, musiken ska vara det viktiga, men nu när man kan få tag på all musik gratis kommer det att krävas mer för att folk ska fortsätta köpa musiken i affärerna.

Dagens låt: Jens Lekman - Vem kan segla?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home