Sunday, July 25, 2010

Turkiet

Här kommer en liten rapport från vår resa till Turkiet och Alanya. En varm och otroligt skön vecka som inleddes med en flygresa som kändes mycket kortare av att man fick chansen att se Fishtank på planet, mycket bra film.

Eftersom vi kom ner mitt i natten blev det en sen frukost första morgonen. Hotellet var enkelt, men mycket hemtrevligt och personalen var mycket sympatisk. Förutom att vi saknade kylskåp och att min kudde var stenhård och två decimeter hög var det perfekt.

Så här tillbringade vi stora delar av den första dagen, stora delar av andra dagar också för den delen.

Vår granne, moskén, gjorde sig påmind då och då, genom olika böner.

Kvällarna var nästan lika varma de också, inte helt fel.

Vi såg till att få i oss god, turkisk mat redan första kvällen.

Vi avslutade kvällen, de flesta andra kvällar också, med några partier Yatzy. Ett spel man inte kan tröttna på.

Dagen därefter var det shopping som gällde, för att slippa de försäljare vi mötte dagligen tog vi taxi in till centrum.

För att orka med shopping behövde jag kaffe. Riktigt kaffe hade man inte i turkiet, men det turkiska kaffet var riktigt gott och ett lätt val när det stod mellan det och nescafe.

Vi avsluyade kvällen med en varsin drink på hotellet, när vi druckit upp dem frågade personalen om vi ville köpa en specialare för två personer. Det skulle vara en melondrink och det lät så pass gott att vi gick med på erbjudandet. Det som kom ut från baren var den här skapelsen. En god, men otroligt mäktig drink.

När vi lyckats dricka upp drinken på personalen ut med kniv och skar upp melonen i bitar åt oss, sedan var det bara att börja äta. Vi sparade halva och få bevis för att jag är mätt är så tydligt som att jag sparar melon.

Tisdagen planerade vi en promenad till muren som man kan se högt upp till höger på bilden. Det var en ganska lång och svettig tur, men utsikten var väl värd mödan.

Vi gick hela vägen upp, men vi betalade inte in oss. Vi hann dock stöta på delar av muren på vägen upp.

Ett fascinerande bygge den där muren.

Nästa dag väntade en båttur som vi köpte av en av alla försäljare som fanns efter gatan.

Det stekte rejält på båten och alla badstopp som gjordes var lika välkomna, att simma runt på öppet vatten i var skönt.

Vi fick se bergen på nära håll och även muren utifrån.

Ett av de sista stoppen var en grotta, som går att skymta längst till vänster i bilden, dit man kunde simma och klättra in. Häftigt var det.

Båtturen var mycket behaglig, allt som allt varade den i nästan åtta timmar, men det var aldrig tråkigt.

Så här nöjda var vi med vår båttur.

Dagen efter blev det mestadels strand och shopping, det fanns ju en del affärer att beta av. Middag åt vi på en restaurangen vi blivit tipsad om av en av arbetarna på båten. Han påstod att de lagade bättre mat där än på många andra restauranger i stan, som av en händelse jobbade han själv där också. Hur som helst hade han rätt, maten var riktigt god. När vi ätit färdigt drack vi en varsin Daquiri, mycket gott.

Det var otroligt mättsamt också.

Så här nöjda var när vi sträckt på magarna tillräckligt länge för att mättnaden efter restaurangen släppt.

Vi avslutade dagen med en mysig strandpromenad.

Dagen innan hemfärden tog vi en tur till en gruva som låg i Alanya, riktigt häftiga skapelser.

Vi avslutade semestern med en sista färskpressad juice på Hotel Yildiz restaurang, sedan begav vi oss hem mot Sverige igen.