Friday, July 16, 2010

Rambo

Jag såg de första filmerna om John Rambo när jag var liten, First Blood är och kommer alltid att vara en klassiker bland actionfilmer. Igår såg jag, äntligen, den nyaste filmen om denna krigsveteran och trots att Stallone, minst sagt, blivit äldre sedan de tidigare filmerna spelades in gjorde han sitt jobb även i denna. Handlingen var näst intill obefintlig, men action var det fullpackat med och våldet var brutalt, det flög en hel del blod genom luften. Jag kan inte se Rambo utan att tänka på Hot Shots 2, tidernas roligaste film, och det var samma sak den här gången. Lägret där de övervägande mängderna av blod rann påminde väldigt mycket om lägret i Hot Shots och Rambos matande med kulsprutan var inte helt olikt Topper Harleys skjutande i den tjugo år äldre parodin. Rambo var som helhet kanske ingen höjdarfilm, men det var underhållande action, överdriven på ett klassiskt sätt, utan slagsmål i slowmotion. Sylvester Stallone har med den här filmen och även den senaste Rocky-filmen visat att han fortfarande kan göra filmer som är värda att se, båda dessa filmer överträffar mina förväntningar rejält och de patetiska spektakel som jag väntade mig blev i stället klart värdiga uppföljare.

Dagens låt: Girls - Hellhole ratrace

0 Comments:

Post a Comment

<< Home