Sunday, July 11, 2010

Slash i stan


Slash i Gävle, det trodde man inte att man skulle få uppleva någon gång, men igår hände det. Det var Getaway Rock som bokat in denna gamla Guns N Roses-hjälte till sin festival och eftersom jag lyssnade massvis på bandet när jag gick i mellanstadiet kände jag mig tvungen att besöka festivalen och se honom spela sin solon live. Det var dock några band till som spelade innan Slash gick på scenen en halvtimme före midnatt.

The Haunted var det första bandet vi såg under kvällen, en bra spelning.

Den Gamle Franken var nöjd med framträdandet.

Det blev en hel del fart framför scenen till slut.

Efter Haunted tog jag, Den Gamle Franken, Chefen...

...och Kusen plats i öltältet, för att intaga dryck och otroligt överbetald pytt i panna.

Anledningen till att vi höll oss i tältet var Triptykon, ett band som inte alls föll mig i smaken.

Cannibal Corpse, Den Gamle Frankens favorit för kvällen, klev på scenen strax före åtta och sedan följde en timmes huvudsvingande och growlande som såg väldigt ansträngande ut.

Den Gamle Franken, Kusen och Chefen tittade nöjt på spelningen. Jag kan inte påstå att jag tyckte att det var bra, men imponerande energi hade de i alla fall.

Europe var nästa band och då blev det en aning lugnare rock, imponerande att höra att Tempests röst hållit sig så bra genom åren.

Mayhem spelade därefter och det var verkligen inte bra, man fick inte ens se något av den blodiga show jag läst att de brukar ha. Musikmässigt var det här bedrövligt.

Sedan avslutade Slash festivalen och det var onekligen häftigt att se denne rockikon live. Han är en av mycket, mycket få rockartister som haft betydelse för mig och att få höra honom spela Sweet child o´mine och Paradise city var väldigt roligt. Spelningen som helhet var väl lite ojämn, men de gamla godingarna var prickfria. Festivalen var lyckad och det ska tydligen bli en till nästa år, får se om de lyckas boka någon lika spännande artist då.

Dagens låt: The Jam - Going underground

0 Comments:

Post a Comment

<< Home