Wednesday, July 28, 2010

Inception

Igår var jag och Malin på bio för första gången i sommar, filmen vi såg var den hett efterlängtade Inception. En anledning till att jag sett fram emot filmen är regissören, Christopher Nolan. Han har tidigare gjort mästerverket Memento och även de två senaste Batman-filmerna, han brukar således var en säkerhet för att filmen håller en hög kvalitet. Även rollistan såg mycket positiv ut, med Leonardo DiCaprio, Ellen Page, Cilian Murphy, Tom Hardy och Ken Watanebe i några av rollerna. Handlingen var rätt komplicerad och kretsade kring drömmar och det undermedvetna. Det var en hel del action, men det var bara en av de delar som denna film innehöll. Det gällde verkligen att vara fokuserad när man tittade och så ska det vara med en riktigt bra film. Den var otroligt välgjord och precis så smart som jag förväntar mig att en film ska vara när det är Nolan som ligger bakom den, actionscenerna var snygga och dialogerna mycket bra. Ibland fick jag en del Matrixvibbar, men det här var en klart bättre film. Att Leonardo DiCaprio skulle vara en kvalitetsgaranti för filmer hade jag inte kunnat gissa mig till efter Titanic, men de senaste åren har han verkligen hållit en jämn och hög nivå, med filmer som Shutter Island, Revolutionary Road, Blood Diamond, Gangs of New York och The Departed. Inception förstärker utan tvekan hans trend av bra filmer. En oväntad skådespelare i filmen var Tom Berenger, det var säkert tio år sedan jag såg honom i en film och det var nästan så att jag inte kände igen honom, så gammal hade han blivit. En bra film var det alltså, Inception, som man bör se.

Dagens låt: Ariel Pink´s Haunted Graffiti - Friday night(Nevermore)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home