Monday, May 03, 2010

Tankar kring säsongen

Nu är det äntligen bara en omgång kvar av helvetessäsongen. Matchen mot Chelskij igår var den sista av våra matcher som tv-visas den här säsongen och jag kan inte säga annat än att det är skönt. Den här säsongen har varit ett helvete från första omgångens 2-1-förlust mot Spurs till gårdagens pinsamma torsk mot ryssarna. Vi har underpresterat i princip varenda match och det är ingen jag kan se tillbaka på med glädje, förutom den mot Bolton hemma, men det var av den enkla anledningen att vi var där och tittade. Jag är övertygad om att det kommer att hända en hel del kring vårt lag i sommar. Nya ägare är ett måste, det är jag också ganska säker på att vi kommer att ha inom några månader. Jag skulle inte heller bli förvånad om Rafa går i sommar och jag är inte främmande för att få in ett nytt ansikte på bänken, med nya idéer och tankar. Tränarfrågan känner jag mig ganska delad i, jag tycker det lagts lite väl mycket fokus vid Benitez i år, trots att flera av spelarna underpresterat och vi dessutom haft otur med skador. Samtidigt är det Benitez som värvat ihop laget och det är uppenbart att hans transfers de senaste åren inte riktigt lyckats i samma utsträckning som man önskat. Jag kommer inte att gråta om han lämnar och jag kommer inte att bli förbannad om han stannar, huvudsaken är att beslut i frågan tas snabbt. Tränarfrågan ska vara löst innan fotbolls-VM. Nya spelare krävs det, inget snack om den saken. Vår startelva, när den är skadefri, håller hög klass, men där bakom är det klent. Vi behöver få in en backup till Torres, en riktig vänsterback, en mer irrationell kantspelare och en backup till Glen Johnson som högerback. Detta förutsatt att ingen av våra viktiga spelare lämnar. Babel måste säljas, Degen likaså, om det nu är så att någon vill betala för honom. Aurelio kan även han få lämna, inte för att han är för dålig, utan för att han är skadad på tok för ofta. El Zhar är för dålig, han har inte i truppen att göra. Lucas har jag varit emot länge, men i en roll som bakup till Mascherano kan han få stanna, han har trots allt visat en bra inställning och faktiskt spelat upp sig en aning den senaste tiden. Han ska inte spela alls lika mycket som i år, men en plats i truppen kan han få. Ngog kan även han få stanna, men han ska inte heller spela lika mycket som i år. Om Agger håller sig skadefri kommer han och Carra hålla åtminstone en säsong till, en hel Skrtel är en högklassig backup och med greken där bakom tycker jag att det ser bra ut på mittbacksplatserna. Mascherano, Gerrard och Aquilani är centrala spelare som ska vara ordinarie, men jag vill ha tillbaka glöden hos Gerrard, den här säsongen har varit hans sämsta någonsin. På kanterna bör Maxi eller Kuyt kunna sköta den ena och Benayoun håller som backup till ett nyförvärv. Jag hoppas verkligen att våra stjärnspelare stannar och ger nästa års tränare en chans att bygga upp laget igen, för årets sjundeplats är en katastrof och nästa säsong är en plats i topp fyra ett måste. Med eller utan Rafa Benitez vid rodret.

Dagens låt: Middle East - The darkest side

1 Comments:

Anonymous jag said...

Hej. Jag har nyss startat en lite annorlunda stilblogg. Kika gärna in!

6:36 AM  

Post a Comment

<< Home