Tuesday, April 20, 2010

Världens bästa låtar, plats 2

2. Weeping Willows - Try it once again

Det allra svåraste på den här listan var att välja ut vilken låt som skulle hamna överst på den och vilken av mina två favoriter som skulle få silverplatsen. Efter mycket grubblande hamnade mitt silverval på den bästa låten med mitt favoritband, nämligen Try it once again med Weeping Willows. Tyvärr finns inte den ypperliga låt med på youtube och det är för mig oförklarligt, men nu är det så och inte mycket att göra åt. Jag har vid flertalet tillfällen här beskrivit min fascination för Weeping Willows och vad de betytt både för mig och mitt musikintresse. Den här låten är avslutningslåten på deras första skiva, en skiva som jag håller som den bästa som någonsin gjort, Broken Promise Land. Magnus Carlsons röst gör mycket i den här låten, tillsammans med den oerhört snyggt uppbyggda melodin. Texten är klockren, precis som vanligt, och den sjungs fram med en känsla som håller världsklass. Låten har också en personlig vikt för mig, då det är den låt jag fick tillägnad mig på en spelning med bandet i Gävle för några år sedan. Bandet hade då inte spelat låten live på många år, men gjorde det här eftersom jag hade önskat den av dem. Jag blir på gott humör när jag tänker på den här låten och den kommer alltid att ha en speciell plats hos mig. Det var svårt att sätta en sådan här viktig låt på andra platsen, men när jag skulle välja mellan den här och ettan gick jag lite efter låtens innehåll. När man väljer mellan två likvärdiga låtar kändes det fel att plocka en låt som är dyster, när den andra låten passar bättre. Jag hade kunnat skriva flera sidor om den här låten och dess betydelse för mig, men det får räcka så här. Try it once again är en magnifik skapelse.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home