Wednesday, April 21, 2010

Offside

När jag var liten läste jag GOAL, en fotbollstidning som innehöll intervjuer med kända spelare och diverse topplistor skrivna av tidningens skribenter. Ju äldre jag blev, desto mer började jag störa mig på tidningen. Listorna var makalöst dåliga och deras intervjuer innehöll ingenting som man inte redan hade hört eller läst någon annanstans, det var helt enkelt ointressant. Därför sade jag upp min prenumeration. Under de senaste åren har jag inte läst någon fotbollstidning, förutom de gånger jag varit i Liverpool och köpt på mig allt jag hittat om klubben. För några år sedan fick jag låna ett nummer av tidningen Offside av en kollega på mitt tidigare jobb, jag gav mig aldrig riktigt tid att läsa tidningen ordentligt och efter ett tag lämnade jag tillbaka den nästan oläst. Jag inser nu vilket misstag det var. I julas fick jag nämligen en prenumeration på tidningen av syster och numera är tidningens ankomst till vår lägenhet en högtidsstund. Trots att det handlar mycket om allsvenskan, en serie jag inte följer speciellt aktivt, är artiklarna så pass intressanta att de ändå är givande att läsa. Ofta är de på ett mer personligt plan än vad man är van vid och man får verkligen veta mer om spelarna, inte bara sånt som står i skvallerpressen. Tidningen är så pass bra skriven att det blir otroligt spännande att läsa artiklar om vanligtvis ointressanta spelare Stefan Selakovic och Wanderson. Jag hade gärna sett fler sidor om internationell fotboll, kanske främst brittisk, men det är onekligen en mycket bra tidning även utan den ingrediensen. Jag förstår inte varför jag inte insett tidningens storhet tidigare.

Dagens låt: Okkervil River - For the enemy

0 Comments:

Post a Comment

<< Home